Motor og kjøreegenskaper

Forventningene stiger alltid når en Mercedes-hekk prydes av ordet ”KOMPRESSOR” i store forkrommede bokstaver. Når du finner det magiske ordet på en så liten bil som Sportcoupé, stiger forventningene selvsagt ytterligere.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Med sine 434 centimeter er Sportcoupé 2 centimeter kortere enn Ford Focus. Derfor skulle man tro at to liter slagvolum, kompressor og 163 hestekrefter ville gjøre bilen til et virkelig råskinn. Men man bør som kjent ikke skue hunden på hårene. Det man ikke ser, er at Sportcoupé veier hele 1.480 kilo. Derfor vil du bli skuffet hvis du forventer at du skal kjøre fra naboens Porsche i en C200 Kompressor Sportcoupé. Bilen trenger nemlig 9,3 sekunder på å nå 100 kilometer i timen.

Deilig skyv

Når det er sagt - vi er godt fornøyd med motoren. Motoren våkner til liv ved 2.500 o/min, men liker seg aller best på høye turtall. Fra 4.000 o/min går det virkelig friskt og du har et deilig skyv i ryggen helt opp til rødmerkingen ved 6.000 o/min. På høye turtall er gassresponsen nærmest umiddelbar, noe som gjør aktiv svingkjøring til en underholdende opplevelse.

Kompressormatet

Mercedes-Benz har valgt å satse på kompressormating, i motsetning til for eksempel Volkswagen-konsernet, Saab og Volvo, som sverger til turbo. Det som kjennetegner de turbo-matede motorene, er at maksimalt dreiemoment oppstår svært tidlig, ofte rundt 1.800 o/min. Det betyr at du alltid har kraft tilgjengelig.

Turtallsvillig

Mercedes sine kompressor-motorer trenger noe mer turtall før maksimalt dreiemoment er på plass. Med C200 Kompressor har du maksimalt kraft rundt 2.500 o/min. Til gjengjeld oppleves motoren som mer turtallsvillig enn de fleste turbomotorer, noe som etter manges syn gir en mer sportslig opplevelse.

Motoren er også relativt nøysom. Vi målte et forbruk på 1,09 liter per mil, noe som er akseptabelt med tanke på at motoren ble pisket relativt hyppig.

Automatisk kløtsj

Vårt testeksemplar var utrustet med en såkalt Sequentronic girkasse. Bak denne betegnelsen skjuler det seg en sektrinns manuell girkasse med automatisk kløtsj. Girkassen kan gires manuelt, men du kan også velge et automatprogram.

Nøkkete

Vi ble ikke uten videre imponert over denne girkassen. Med girkassen i automatmodus opplevde vi de tre første girskiftene som usedvanlig nøkkete ved forsiktig akselerasjon fra stillestående. Problemet blir mindre etter hvert som man lærer seg å bruke girkassen, men nøkkingen er likevel påtagelig.

Flere alternativer

Vi ser derfor rett og slett ikke den store gevinsten ved denne girkassen, som befinner seg et sted mellom en tradisjonell manuell girkasse og moderne automatgasser med manuell funksjon. Hvis du er av den sportslige typen vil de etter vårt syn ha større glede av en manuell girkasse. Da sparer du samtidig de 10.000 kronene du må ut med for en Sequentronic-kasse.

Hvis du er opptatt komfort, vil du trolig ha større glede av en automatkasse med manuell funksjon.Fordelene med en automatkasse er blant annet at du kan hvile på giret i oppoverbakker og at den gir bedre komfort ved kontinuerlig gasspådrag. Ulempen er at en automatkasse koster 10.000 kroner mer enn en Sequentronic-kasse.

Argumentene for Sequentronic-kassen er etter vårt syn begrenset til pris og image. Men er du av typen som er glad i alt som er nytt, vil du helt sikkert synes at girkassen er morsom.

Brede dekk

C Sportcoupé er en bakhjulsdrevet bil, noe som merkes på kjøreegenskapene. Vår testeksemplar var oppgradert til Evolution, noe som blant annet innebærer at bilen er senket og utrustet med 225/45-16-dekk. Hvis du kobler ut det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), vil du til tross for de brede dekkene oppdage at bilen er svært glad i å danse med hekken på våt asfalt og grusveier.

Sitter godt

På tørr asfalt skifter bilen imidlertid karakter. Veggrepet er imponerende og det skal svært skarpe svinger til før bilen får problemer med festet. Hvis bilen provoseres hardt, reagerer den først med understyring. Hvis du fortsatt nekter å gå av gassen, vil hekken etterhvert miste grepet. Velger du å koble inn ESPen, er det imidlertid nærmest umulig å provosere fram bakhjulsslipp på tørr asfalt.

Imponerende dempere

Demperoppsettet er et kapittel for seg. Både hull, smådumper, fartsdumper og ujevne veier "konsumeres" på en forbilledlig måte, noe som gir både sportslige egenskaper og høy komfort for passasjerene. Dvaskhet, duving og krenging er fremmedord for Sportcoupé.
Styringen lever ikke helt opp til bilens sportlige image, og kunne gjerne vært mer direkte. Presisjonen er det imidlertid ingenting å si på.

Effektive bremser

Bilen er selvsagt utrustet med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), noe som gir bilen en svært stabil oppførsel ved panikkbremsing. De kraftige bremsene er lettdoserte og effektive, og betjenes via en stilig metallpedal prydet med gummiknotter.

Fotbrekk

Håndbrems må du dessverre klare deg uten. I likhet med den ordinære C-klassen, er også C-klasse Sportcoupé utstyrt med fotbrekk, noe som etter vårt syn er tungvint og som gjør det vanskeligere å gjennomføre bakkestart.

Motor, girkasse og bremser er viktige elementer i en bil. Men også interiør og seter bør ha betydning for ditt valg av bil. Les mer i artikkelen "Plass og komfort", der vi også tar for oss et par enorme soltak.