Motor og kjøreegenskaper

Skoda Fabia Stasjonsvogn kjører godt, er balansert og lettkjørt – men med et slagvolum på 1,4-liter og 75 hester blir Fabia neppe bilen som velges med hjertet.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Skoda Fabia er på mange måter Alfa Romeo Sportwagon sin rake motsetning. Mens man kjøper Sportwagon med hjertet, kjøper man Fabia med hodet. Og mens smilet brer seg når Alfaen fordøyer svinger, er det mer tanken på snart å komme hjem som gjør seg gjeldende bak rattet i Fabia.

Må gire

Med et slagvolum på 1,4 liter, 75 hester og 126 Nm ved 3.800 omdreininger i minuttet er ikke Fabia bilen som innbyr til å ta den lengste veien hjem. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 14,1 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 170 kilometer i timen.

Ute på veien må du derfor finne deg i å bruke girspaken noe, for motoren i Fabia trives best med litt turtall. Trekkraften i femte-gir er likevel brukbar, men du merker tydelig forskjell dersom du laster bilen opp.

Nervøs

Kjøreegenskapene på Fabia Stasjonsvogn innbyr heller ikke til sportslig kjøring, men de er forutsigbare og trygge. Angriper du svingene aktivt kvitterer Fabia med understyring, men hele tiden uten at det blir noen som helt dramatikk ut av det. Heller ikke hel-norsk telehiv greier å vippe Fabia av pinnen. Retningsstabiliteten er dessuten god på Fabia, men styringen er nervøs. Ikke bare er den i letteste laget, utvekslingen er også mer Alfa Romeo enn traust stasjonsvogn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ute på veien byr ikke Fabia Stasjonsvogn på de store overraskelsene, men er den sexy nok med en prislapp på 183.740 kroner – og hva kan konkurrentene tilby? Les siste del av testen her.