Motor og kjøreegenskaper

Daihatsu YRV har en motor med variable ventiltider, og variabel drift på bakhjulene. Likevel er det ikke fritt for at vi trekker på smilebåndet.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi tar hårnålen med dødsforakt. Lille YRV krenger, det hyler fra dekkene og turtelleren kryper mot rødmerket. Likevel er vi avslappet som om vi satt i sofaen og lyttet til Vivaldi sine fire årstider – men desto mer underholdt.

Forutsigbar

Med asfalt under hjulene er det nemlig vanskelig å finne på nok galskap til å vippe YRV av pinnen. Trofast som selveste Lassie understyrer YRV, og grensen fra den begynner å understyre til grepet om makadammen er borte er vid. Du har med andre ord god til på deg til å rette opp eventuelle feil du måtte ha begått. Situasjonen blir en litt annen når underlaget blir løst. Fortsatt understyrer YRV, men nå vil også hekken være med på leken. Likevel er bilen lett å kontrollere, men du vil ikke slippe den for langt på løst underlag.

Artig, på sin bisarre måte

Kjøreegenskapene gjør faktisk YRV til en artig bil. Den er morsom, om enn på sin sære måte, å ta med ut på svingete vei. Fremdriften i YRV besørges av en 1,3-liters motor med variable ventiltider, 87 hestekrefter og 120 newtonmeter i dreiemoment. Dersom det skulle ha interesse greier YRV 0 til 100 kilometer i timen på 11,1 sekunder, mens toppfarten er 173 kilometer i timen. På vår testløype målte vi et forbruk på 0,66 liter per mil – og det ved kjøring på svingete og trange veier.

Enkleste type

Firehjulsdriften i YRV er av enkleste type. En viskositetskobling som sitter på mellomakselen kobler inn bakhjulene dersom forhjulene begynner å spinne. For å komme opp kneiken til hytta fungere systemet utmerket, men ikke regn med at det har den store innvirkningen på kjøreegenskapene.

Daihatsu forlanger 189.000 kroner for YRV, blir det for mye når Toyota Yaris koster 167.900 kroner? Les konklusjonen her.