Motor og kjøreegenskaper

Yaris T-Sport sitter som limt til asfalten, og det gjør skikkelig vondt i kroppen før hjulene slipper.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Yaris T-Sport er utstyrt med en 1,5-liters motor, som også finnes i Yaris Verso. Effekten er 106 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er 145 newtonmeter ved 4.200 omdreininger.

Motoren har to overliggende kamaksler og 4 ventiler per sylinder. For å oppnå best mulig trekkraft over et så bredt register som mulig, bruker Toyota et system som kalles VVT-i - Variable Ventil Tider - med intelligent styring. Du merker dette gjennom god trekkraft allerede fra lave turtall og det fungerer veldig bra når svingene kommer tett.

På favorittveien

Yaris T-Sport har en veldig skarp og følsom styring, tilbakemeldinger fra hjul og understell er gode og bilen krenger omtrent ikke i det hele tatt. Den går forholdsvis udramatisk i den retningen du vil og den oppleves sportslig. Den lave vekten er i høyeste grad med på å sørge for at Yaris skifter retning lynraskt. Yaris T-Sport oppfører seg nøytralt med tendenser til understyring, men går du av gassen midt i en sving kan du oppleve at den slenger litt med rumpa. I det lange løp byr den på få urovekkende overraskelser.

Motoren trekker jevnt og godt over hele turtallsregisteret takket være VVT-i teknologien, men er spesielt sprek fra 4.000 omdreininger og oppover. Det er her du må oppholde deg når du vil ha litt tempo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbikjøringsmaskin

Yaris har mer enn nok krefter til å foreta forbikjøringer av både en og flere biler i en økt. Selv på korte veistrekninger hvor vi normalt ikke ville funnet på å runde andre bilister, spretter T-Sport frem med den største selvfølgelighet.

Stopper på et blunk

Siden det går unna fremover er det også viktig at det stopper fort. Nødbremsing er ikke noe problem. ABS og EBD, automatisk fordeling av bremsekraft mellom for- og bakaksel jobber godt, og takket være den lave vekten stopper Yarisen utrolig fort. Selv flere kraftige nedbremsinger klarer ikke å matte ut bremsene.

Skår i gleden

Motor og kjøreegenskaper

Totalbildet er dessverre ikke bare rosenrødt. Vi irriterte oss over flere ting i perioden vi hadde T-Sport. Det første problemet er girkassen. Den er mildt sagt upresis og mangler fullstendig de egenskapene vi var på jakt etter i denne bilen. Spesielt er sjaltingen fra første til andre gir vanskelig. Sjaltingen går tregt og det nytter ikke å bruke girkassen aktivt.

For det andre mangler motoren litt pulver for virkelig å sette smilet på plass i ansiktene våre. Det er ikke mye som skal til, men en ti til femten hestekrefter ekstra hadde ikke skadet.
Tredje mangel er retningsstabiliteten. Styringen er veldig følsom og et lite blikk i en annen retning kan fort føre til at du er på vei mot jordbæråkeren.

I tillegg er den også følsom for dype spor i veien. Lavprofildekkene gjør at den lille Yarisen skjener mye hvis veien ikke er flat.

Hjemmebane

Til tross for det røffe oppsettet trives Yaris T-Sport godt i byen. Den er rett og slett en drøm til bykjøring. Bilen er kort, kun 3,63 meter lang, og svært oversiktlig. Dette gjør at for eksempel lukeparkering og kjøring i parkeringshus blir en fullstendig stressfri operasjon. I tillegg sitter du høyt og har panoramautsikt i alle retninger. Svingradiusen er også god.

Selv små biler har snev av både plass og komfort. Yaris T-Sport er like trang som de andre Yarisene, og har i tillegg også blitt ukomfortabel.

Motorstøy og risting kan du lese om her.