Motor og kjøreegenskaper

Toyota Celica T Sport ble for oss synonymt med tallet 6.000. Ved dette turtallet, der vanlige bilmotorer trygler og ber deg om å gire, roper Celica-motoren på mer gass.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når du gjør som motoren ber om, leverer den en akselerasjon og et lydnivå som trekker tankene mot langt dyrere sportsbiler. Du skyves bakover i de dype sportssetene, og lar deg imponere over Toyotas ingeniører. Disse har klart kunststykket å utvikle en motor som tåler 8.200 omdreininger - og som kan leveres med tre års garanti.

Super-avansert ventilteknikk

Hvordan har de klart det? Hemmeligheten ligger i forkortelsen VVTL-i. Denne kryptiske forkortelsen kan grovt oversettes til "elektronisk styrte variable ventiltider og -løft".

Det vil si at ventilenes åpningstider varierer med turtallet. Forenklet kan vi si at høyere turtall gir lengre åpningstider. Men ikke nok med det - selve ventilløftet er også variabelt. Det er nettopp dette du merker når du passerer 6.000 omdreininger. Da åpner ventilene mer enn de gjør på lavere turtall og enda mer luft og drivstoff kan presses inn i de fire sylindrene.

106,7 hk per liter

Resultatet av denne teknikken er like imponerende som teknikken selv: 192 hestekrefter fra en 1,8-liters motor. Det vil si at motoren yter mer enn 100 hestekrefter per liter slagvolum - uten hjelp av verken turbo eller kompressor. Til gjengjeld er toppeffekten først på plass ved 7.800 o/min.

Avhengighets-skapende

Motoren leverer altså en følelse av fantastisk akselerasjon mellom 6.000 og 8.200 o/min. Opplevelsen er så herlig at den nærmest blir avhengighets-skapende. Vi følte at vi nærmest kunne ha kjørt fra hva som helst med denne bilen.

Mer følelse enn fart

Mye av denne følelsen kan imidlertid tilskrives den rå lyden. For våre måleinstrumenter avslørte at det ikke går like raskt som det føles. Vi sammenlignet Celica T Sport med Opel Astra Turbo, som føles som en sinke sammenlignet med T Sport. Tallene røper imidlertid at disse bilene er usedvanlig jevne, både fra 0-100 kilometer i timen og videre til 180.

Dermed er det ikke sagt at T Sport er treg. Toyotas testførere klarer å få bilen opp i 100 kilometer i timen på respektable 7,2 sekunder.

Tre ting på en gang

Vi hadde mest glede over de tre første girene. Girer du raskt like før rødmerkingen, havner du på 6.000 o/min i neste gir. Dermed kan du kose deg med en herlig akselerasjon tre ganger på rad. I fjerde gir merker du luftmotstanden og at dreiemomentet ikke er like imponerende som antall hestekrefter.

I lavere hastigheter er det imidlertid ingen ting å utsette på bunndraget. Brukbart med kraft er tilstede fra 3.500 o/min og når du passerer 4.500 o/min holder du lett følge med ordinære familiebiler.

Akseptabelt forbruk

Bensinforbruket er heller ikke avskrekkende. Vi målte et forbruk på 1,07 liter per mil, og da foregikk store deler av kjøringen på lukket bane med tilhørende turtallskrevende øvelser. Vi tror Toyota snakker sant når de påstår at motoren klarer seg med 0,84 liter per mil ved normal blandet kjøring.

Sitter godt

T Sport er en bil som trives godt på svingete vei. Styringen er direkte og de sportslige demperne spiser de fleste ujevnheter før de når opp i førersetet.

Den forhjulsdrevne bilen har godt veggrep og oppfører seg i utgangspunktet udramatisk understyrende når den presses. Du skal imidlertid være litt forsiktig. Når underlaget er glatt kan du fort oppleve hjulspinn på andregiret. Og hvis svingene blir for tette og farten for høy, kan T Sport finne på å gjøre ekle bevegelser med hekken. Når du treffer riktig på turtallet ut av svingen på tørr vei, byr imidlertid T Sport på en usedvanlig underholdende og relativt sett trygg opplevelse.

Utfordrende motor

På en måte kan man si at Celica T Sport er en bil for viderekomne. Hvis målet er å komme seg raskest mulig gjennom svingene, er det nemlig langt enklere å oppnå målet med en turbo- eller kompressormotor, ja sågar en sprek turbodiesel. Celica-motoren krever kyndighet, fordi den høye effekten ligger i en så smal del av registeret. Hvis målet er underholdning og kjøreglede, kan imidlertid T Sport måle seg med de fleste.

Irriterende kløtsj

Du må altså være rask til å gire for å utnytte T Sport. Sjaltingen foregår ved hjelp av en svært kort girspak og en uvanlig stram og tett sekstrinns girkasse. Avstanden mellom trinnene er faktisk så tette at Toyota har sett seg nødt til å installere en akustisk revers-varsler.

Girkassen passer imidlertid bilen godt. Problemet er kløtsjen, som nærmest må trykkes gjennom gulvet før den frikobler. Dette førte til at vi måtte justere setet unormalt langt frem, noe som igjen resulterte i at vi mistet store deler av lårstøtten fra fremre del av sitteputen. Synd.

Utsøkte bremser

En rask bil krever kraftige bremser, noe T Sport har. Bremsekraften er svært lett å dosere og den elektroniske bremsekraftfordelingen sørger for at bilen oppfører seg stabilt også ved nødbremsing fra høye hastigheter. Bremsene på vår testbil ble utsatt for harde prøvelser, uten at vi merket antydning til redusert effekt. Hvis man skal være pirkete, kan man imidlertid innvende at avstanden mellom de stilige kløtsj- og bremsepedalene burde vært større.

Toyota Celica T Sport kjennetegnes altså ved en herlig motor, gode kjøregenskaper, en stram girkasse og kraftige bremser. Står det like bra til med Plass og komfort?