Motor og kjøreegenskaper

Turbomotorer med så mye kraft, skuffer sjelden. Opel Astra Turbo er intet unntak, men hva med girkassa?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren i Astra Turbo er en fullstendig positiv opplevelse. Den trekker svært godt helt fra lave turtall og i tillegg bygger det seg opp mer og mer kraft etter hvert som turtallet øker. Den økte kraften er særlig merkbar ved cirka 2.000 omdreininger i minuttet og der hvor dreiemomentet når toppen (4.500 o/min).

Herfra bare jager nåla ned mot rødmerkingen – og videre. I stedet for å bråstoppe ved rødmerkingen tillater nemlig motoren turtall opp mot 7.000 omdreininger i en kort periode for deretter å stabilisere seg på maksimalt turtall.

Ingen forsinkelser

Turbomotorer har en tendens til å ha en liten forsinkelse fra du trykker på gassen til det blir noe liv under panseret. Dette merker du omtrent ikke i Astraen. Det er nesten som å kjøre en vanlig motor uten lading. Dette har du god nytte av under aktiv kjøring og ikke minst øker det aggressiviteten til bilen siden effekten kommer så momentant.

Digger svinger

Langs favorittveien utmerker Astra seg med et svært godt veigrep. I svingene sitter den som limt til asfalten og det kreves med andre ord mye av føreren å presse denne bilen til grensene. Lavprofildekk og et stivt og stramt understell gjør at grensene mellom feste og skrens i en sving ligger svært nær hverandre. Det kan føre til overraskelser.

Skulle du føle for å slippe gassen eller bråbremse i en sving, går det greit. Selvfølgelig begynner det elektroniske stabilitetsprogrammet å hjelpe til i slike situasjoner, men om vi skulle spekulere litt, virker det som det ville gått greit uten systemet, også. Det får du likevel ikke oppleve, for det er ikke mulig å koble ut ESP på Astra Turbo. Som en liten trøst slipper systemet deg imidlertid litt ut på galeien før den sier hit, men ikke lengre.

Stiv og stram

Fjæringen og demping på Astra er skikkelig strammet opp. Dette er selvfølgelig mye av grunnen til at bilen er så god i svingene. Bilen krenger også svært lite. Styringen er dessuten skarp og presis og du får nok tilbakemeldinger til at du klarer å bedømme når det blir for mye. Retningsstabiliteten er også god, blant annet på grunn av at styringen er litt tung.

Litt svake bremser

En såpass sprek bil som Astra trenger skikkelige bremser. Under normale forhold går det greit, men når du bruker alt det bilen har å by på, mangler bremsene styrke. Etter hvert mattes bremsene mye og du kjenner at pedalen butter mot teppet og at effekten avtar. Her er det rom for forbedringer.

Lurvete girkasse

Girkassa oppleves som det store skåret i gleden. Den er tung å sjalte, og det er vanskelig å vite om den står i gir eller ikke. Sjaltingen går tungt og den er upresis. I køkjøring hendte det flere ganger at den spratt ut av første gir. Siden dette er en utpreget sportslig bil er det synd ikke girkassa henger med. Spesielt sjalting fra andre til tredje gir er håpløst. Her er det rom for store forbedringer.

Turbo og sportslige kjøreegenskaper imponerer, med kun noen få unntak. Videre på denne lenken kan du finne ut om plass og komfort i Astra Turbo Coupe.