Motor og kjøreegenskaper

Etter lengre perioder med mer eller mindre ”normale” biler er det stor overgang og komme til disse to smådjevlene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Celica T-Sport yter 190 hestekrefter og Astra turbo Coupé yter 192. Toppfarten er på henholdsvis 225 og 240 kilometer i timen og akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen går unna på 7,2 sekunder med begge to. På dreiemoment er Astra overlegen med hele 250 newtonmeter mot stusselige 180 i Celica. Astra er således tallmessig overlegen på flere punkter, men kan vi trekke konklusjonene ut fra dette? Absolutt ikke...

Genial turbomotor

Astra Turbo Coupé er svært kultivert, og motoren er sterk helt fra første omdreining. Den karakteristiske turboforsinkelsen merker vi ikke noe særlig til -den er så godt som eliminert. Motoren trekker godt allerede fra 1.950 omdreininger hvor dreiemomentet er på det høyeste og etter 4.500 jager nåla mot rødmerkingen. Denne motoren leverer absolutt varene, men på en så snill og sivilisert måte at det nesten ikke merkes.

Kjøreegenskapene er svært sportslige og bilen lystrer ordre kjapt og presist. Det er ikke noe problem og kjøre friskt gjennom svingene på favorittveien og motorveikjøring går også som en drøm. Understellet er senket og skikkelig strammet opp. Dette sammen med forholdsvis ekstreme dekk i dimensjonen 215/40-ZR17 gjorde at Astra Coupé satt som limt til veien. Astra har elektronisk stabilitetskontroll og antispinn som ikke kan kobles ut. Entusiastene vi. nok finne dette mer enn en smule irriterende.

Vi må nevne at girkassen på Astra skuffet skikkelig. Girkassa på testbilen vår var så dårlig at vi nesten er fristet til å tro at det var noe galt med den. Det var omtrent som røre rundt i en bøtte sement og særlig sjaltingen fra andre til tredje gir fortonet seg som en blanding av styrketrening og labyrintspill.

Sprek på topp

Ganske nøyaktig der Astraen kaster inn håndkleet starter L’en i navnet på motoren til Celica T Sport. Den heter VVTL-i, som på godt norsk står for variabel styring av ventiltider og hvor høyt ventilene løftes, og det er L’en i dette tilfellet som er interessant. Den sørger nemlig for at ventilene blir løftet høyere enn normalt fra 6.000 omdreininger og oppover. Dette resulterer i et inferno av effekt og lyd. Mellom 6.000 og 8.200 omdreininger har du vanvittig med krefter siden både maksimalt dreiemoment og maksimal effekt ligger i dette området av registeret. Toyota Celica T Sport er en Ferrari 360 i lønnsmottaker utgave.

Girkassa er sekstrinns og tettsteget. Vår grundige testing på lukket bane avslører at turtallet aldri faller under 6.000 omdreininger etter giring til et høyere gir. Du trenger med andre ikke befinne deg under 6.000 omdreininger hvis du ikke gjør det bevisst.

Kjøreegenskapene er i samme klasse som Astra og vel så det. Toyota har rasjonalisert bort elektronikk som trer forstyrrende inn i sjåførens arbeid, og det har resultert i en bil oppfører seg mye villere enn Astra. Det spinner ut av svingene i andre gir og baken er ute på vift når den blir litt provosert. Celica T Sport er morsommere og mer krevende enn Astra og det var denne bilen som trakk munnvikene utover mot ørene.

Testvinner motor og kjøreegenskaper

Testvinner motor: Toyota Celica T Sport
Testvinner kjøreegenskaper: Toyota Celica T Sport

Les mer om turbotrykk og høyt dreiemoment her.

Les mer om ventiler om justeres etter ordre fra gassfoten her.

Les om sportslige seter og støy fra dekk og motor her.