Motor og kjøreegenskaper

Bak ryggen hviler 120 hestekrefter som er koblet til en trinnløs girkasse med ”tiptronic”-funksjon. Dessverre ble ikke smilet med på tur.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi sitter så fullstendig galt bak rattet på MGF. Vi sitter høyt, mens dashbord og ratt er plassert alt for lavt. Det kan man selvsagt venne seg til, men ideelt er det langt fra.

Det er heller ikke løsningen med trinnløs girkasse. Det passer rett og slett ikke inn i en sportsvogn. Og satelittene som er plassert oppå det lille MG-rattet er vanskelige å betjene i kampens hete.

Parkinssons?

Likevel er dette rene bagateller. For ute på veien oppfører MGF seg som den reneste gele-klump. Den rister og skjelver, flekser og vibrerer. Så ille er det at MG logoen midt i rattet blir utydelig på grunn av vibrasjonene på vanlig norsk asfalt i 80 kilometer i timen.

På veier med slitt dekke, og stadige smådumper er det så ille at vi knapt har adjektiver sterke nok til å beskrive det. Og at det ikke er noe problem å bygge stive roadstere beviser Toyota med MR2 og ikke minst Mazda med MX-5.

Et lyspunkt – som drepes

Motoren er imidlertid et lyspunkt i MG tilværelsen. Herlig turtallsvillig, og med et sportslig snerr på topp. Rask er den også, så lenge du har manuell girkasse. Da sørger motorens 120 hestekrefter og 165 Nm dreiemoment for at du greier sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen på 8,5 sekunder og at MGF får en toppfart på drøyt 190 kilometer i timen.

Men bytt ut den manuelle girkassen med den trinnløse, også kalt Stepspeed, og fargebildet blekner. Det er akkurat som om den suger ut motorens krefter og lar de bli borte der inne, blant reimer og koniske skiver som trinnløst driver bilen fremover.

Trinnløs glede?

MGF har riktignok trinnløs girkasse, men i girkassens styringssytem er det programmert inn seks ”trinn”. De kan du sjalte og valte med ved å bruke girvelgeren eller satelittene som MG generøst nok har montert oppå eikene på rattet. Problemet er bare at det ikke skjer noe når du girer ned. Aldri opplever du noe brutalt spark, det hele glir av gårde nærmest uten innlevelse – etter utallige nedgiringer sitter vi igjen med følelsen av at det eneste som skjer at turtallet forandrer seg.

Til bykjøring er imidlertid girkassen i MGF bra. I og med at den er trinnløs slipper du rykkene du ofte får i automatkasser. Dermed er bykjøring i MGF trinnløst nydelig.

Dramatisk og farlig

Motor og kjøreegenskaper

Med MGF sitt myke karosseri sier det seg selv at hurtige kjøreturer langs svingete veier ikke står øverst på MGF sitt reportoar. Blien blir rett og slett i mykeste laget, og presser du den hardt merker du at bilen ikke trives. Positivt er det imidlertid at styringen brukbart formidler hva forhjulene driver med – selv om MGF også her er milevidt etter konkurrentene. Og provoserer du bilen skal du være en god sjåfør. Lynraskt kvitter den seg med grepet bakhjulene en gang hadde, og hiver rumpa ut. Dramatisk og farlig.

Nei, MGF er slett ikke bilen for de av dere som vil ha en sportslig roadster. Men, er den komfortabel? Les videre på plass og komfort.