Motor og kjøreegenskaper

MGF- og MR2-motorene har én ting til felles - slagvolumet på 1,8 liter. Men der stanser også likhetene.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mens MR2-motoren gir deg følelsen av å ha en sprek toliter bak ryggen, gir MGF-motoren assosiasjoner til en slapp 1,6-liter. Hva kan dette komme av?

Vel, forklaringen bak MR2-motorens herlige karakter heter VVT-i, som er en forkortelse for variable ventiltider. Fordi ventilenes åpningstider varierer med turtallet, får motoren en relativt slak dreiemomentkurve, samtidig som motoren villig spytter ut 140 hestekrefter ved 6.400 o/min.

Girkasse i slaktebransjen

MGF-motoren er ikke utrustet med slike godsaker og yter derfor ikke mer enn 120 hestekrefter. Men 120 hestekrefter skulle vel være mer enn nok til å gjøre en såpass liten bil til en artig opplevelse? Ja, hadde det ikke vært for to ting - vekt og girkasse. For MGF Stepspeed veier nemlig 1.100 kilo. Det betyr at den har 115 kilo mer enn å drasse på enn MR2 SMT. I tillegg er MGF Stepspeed utrustet med en trinnløs girkasse (CVT). Vi har mistanke om at minst 30 av de 120 hestene "slaktes" i forsøket på å passere denne girkassen.

Sparket uteblir

I praksis føles MGF-motoren fullstendig død under 3.500 o/min. Mellom 3.500 og 5.000 o/min våkner motoren noe mer til liv, men sparket uteblir. Når du passerer 5.000 o/min øker lydnivået betraktelig opp til rødmerkingen ved 6.000 o/min, uten at håpet om mer akselerasjon blir innfridd.

Nedgiring fortoner seg på samme måte - mer støy, men sparket uteblir. Det er imidlertid én positiv ting å si om MGF-motoren - bensinforbruket er svært lavt. Vi målte et gjennomsnittlig forbruk på imponerende 0,65 liter per mil ved aktiv blandet kjøring.

Herlig skyv

MR2-motoren er en helt annen historie. Motoren våkner til liv allerede ved 2.500 o/min og byr på en akseptabel akselerasjon opp til 5.500 o/min. Mellom 5.500 o/min og rødmerkingen ved 6.750 o/min gir motoren et herlig skyv. Den lille motoren gir faktisk et skikkelig spark både ved oppgiring fra 1. og 2. gir. Girkassen tillater deg å sjalte ned helt opp til 4.500 o/min, og markerer begivenheten med mellomgass, noe som fortoner seg som et herlig brum. Også MR2-motoren er nøysom i matveien. Vi målte et forbruk på 0,76 liter per mil ved aktiv blandet kjøring.

Automat-funksjon

Motor og kjøreegenskaper

MGF Stepspeed er som nevnt utrustet med en trinnløs girkasse. Fordelen med denne er at den kan kjøres som en automatkasse, med all den luksus det medfører i bytrafikk.

Slurefølelsen, som svært mange trinnløse girkasser er belemret med, er imidlertid på plass. Tråkker du klampen i bunn, legger turtellernålen seg på 4.000 o/min, og der blir den liggende, nærmest uansett hvor høy hastighet du oppnår.

Girkassen kan også sjaltes manuelt i seks trinn, enten via en deilig skinntrukket girspak fra BMW eller via to merkelige "golfballer" på rattet. Begge deler fungerer brukbart, men sistnevnte krever noe tilvenning. Fordi kløtsj-foten blir arbeidsledig, synes vi MG kunne tatt seg råd til en skikkelig fothvilerplate.

Automatisk kløtsj

MR2 SMT, er utrustet med en sekvensiell manuell girkasse, på engelsk Sequential Manual Transmission - derav SMT. Det betyr at kløtsjpedalen er fjernet. Men giring må utføres manuelt, og kan gjøres via en kort girspak i metall, eller via knapper på rattet. Nedgiringsknappene befinner seg på fremsiden av rattet og betjenes med tomlene, mens knappene for oppgiring befinner seg bak rattet og kan betjenes med peke- eller langfinger. Også denne løsningen krever tilvenning, men føles mer intuitiv enn MGFens golfballer.

Uegnet for parkeringshus

Ulempen med MR2-girkassen, er at den ikke kan kjøres i automatmodus. Dermed kan du for eksempel ikke hvile på giret ved bakkestart. Vi opplevde også at MR2-kassen var svært dårlig egnet for krypkjøring. Vi hadde for eksempel problemer med å dosere gassen riktig i trange parkeringshus.

Herlig leken

MR2s kjøreegenskaper er det imidlertid ingenting å si på. Mer direkte styring skal du lete lenge etter, noe som nærmest skaper en følelse av gokart-kjøring. MR2 er herlig leken og elsker skarpe svinger. Bilen har svært godt veggrep, og advarer i god tid ved å understyre. Presser du MR2 enda lengre i svingene, blir bilen en kort periode nøytral, før den går over i overstyring.

Skummel når det slipper

Motor og kjøreegenskaper

Vi vil ikke anbefale noen å presse bilen så langt på offentlig veg, for når hekken først kommer, kan bilen bli vanskelig å kontrollere. Under kontrollerte forhold er det imidlertid en herlig følelse når og den lille tassen legger seg bredt rundt kjeglene. Demperne er stive nok for sportslig kjøring, men byr samtidig på overraskende god komfort. Både brostein, hull og fartsdumper takles uten problemer.

Bremsene lever opp til fartsressursene og tar svært godt. MR2 oppfører seg forbilledlig stabilt ved nødbremsing, samtidig som det er lett å dosere ut ønsket bremsekraft.

Viskelær-konstruksjon

Også når det gjelder kjøreegenskaper kommer MGF til kort. Sammenlignet med MR2 føles det, for å sette det på spissen, som om MGF er konstruert i viskelær. Karosseriet er rett og slett for mykt, noe som gjør bilen mer ustø ved svingkjøring og mer ustabil i høye hastigheter. I tillegg er styringen dvask, noe som også er med på å svekke den ekte sportsbilfølelsen.

Rask overgang

Også MGF innleder med understyring, men er skumlere enn MR2, fordi den kan gå over fra under- til overstyring svært raskt. Når hekken kommer, må du belage deg på både to og tre kontramanøvre før MGF igjen er på rett kurs. Dette kan bli mer spennende enn de fleste setter pris på. Demperne føles mykere enn MR2-demperne, men takler de fleste ujevnheter uten problemer.

Krever kraft

Bremsene må også finne seg i dårligere karakterer enn MR2-bremsene. For det første er dybdeforskjellen mellom gass- og bremsepedal altfor stor, slik at du taper verdifulle hundredeler når foten skal flyttes. For det andre må du bruke uvant mye kraft for å oppnå fullt bremsetrykk. Ved nødbrems reagerer MGF med uvante kast og bevegelser, men dette er kun en tilvenningssak - bilen holder seg i valgt spor hvis du bare holder et fast grep i rattet.

  • Testvinner motor: Toyota MR2

  • Testvinner kjøreegenskaper: Toyota MR2

  • Toyota MR2 knuser altså MGF når motor og kjøreegenskaper settes under lupen. Men hvem går av med seieren når vi titter nærmere på plass og komfort?