Motor og kjøreegenskaper

Følelsen av 700.000-kroners komfort til prisen av 300.000 kroner gjelder ikke motoren, til det er det for mye jobb å få den til å yte noe. Kjøreegenskapene derimot, blir en smakssak.

HØYT HEVET: I høyeste posisjon er det kun mulig å kjøre i inntil 10 km/t.
HØYT HEVET: I høyeste posisjon er det kun mulig å kjøre i inntil 10 km/t. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ingen smakssak at Citroën C5 har trygge, forutsigbare reaksjoner i vanskelige situasjoner. Noe du derimot må venne deg til er at bilen i sterk grad forandrer fjæringskarakteristikk alt etter kjøreforholdene.

Hydropneumatisk fjæringssystem

Hydraktiv 3+ kaller Citroën systemet de er alene om i bilverdenen. Plusstegnet i benevnelsen står for muligheten til manuelt å velge sportslig fjæringskarakteristikk.

Systemet består av en styringsenhet og 6 avfjæringskuler. Volumet i avfjæringskulene avgjør fjæringskarakteristikken. Når du velger sportsinnstillingen kuttes rett og slett 2 av kulene ut, og fjæringen blir mer kontant.

Ikke bare gimmick

Underveis endrer også fjæringen seg avhengig av underlaget. Det er ikke bare ord i en salgsbrosjyre – når svingene kommer tett er det en merkbar endring i fjæringen.

Sportsinnstillingen gjør kjøring på deilige og svingete veier morsommere, selv om blant annet setene i bilen begrenser hvor ivrig du kan være med G-kreftene. Forandringen er imponerende, og gjør en svært komfortabel familiebil til en sporty sak det er lett å glemme størrelsen på.

HØYDEKONTROLL: Styringsenheten til fjæringssystemet med knappen for sportsinnstilling i midten.
HØYDEKONTROLL: Styringsenheten til fjæringssystemet med knappen for sportsinnstilling i midten. Vis mer

Det er også en klar fordel å kunne heve bilen på dårlig vei. Både for sikkerheten gjennom kjøreegenskapene og ikke minst for komforten, er det også en gunstig funksjon at fjæringen sørger for at bilen ikke siger ved last.

Høyt turtall

Den 2,0-liters store motoren på 138 hestekrefter er sprek når den får litt turtall. Forbikjøringer går effektivt og sikkert. Problemet med akkurat denne motoren er at man er nødt å jage den litt for å oppnå effekt. Det kan bli slitsomt i lengden, og er kanskje ekstra irriterende i en bil som er så komfortabelt innrettet som C5 er.

Girkassen er av det litt utydelige slaget, uten at den skaper noen problemer. Ved vanlig kjøring er den lettbrukt.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.