Motor og kjøreegenskaper

I likhet med sin lillebror er A140 L tilgjengelig med fire ulike drivkilder, tre bensinmotorer og en turbodieselvariant. Vi valgte minste og billigste bensinalternativ, og følte ikke noe påtrengende behov for større slagvolum.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Til tross for at 1,4-literen kun er utrustet med to ventiler per sylinder, fungerer den fint under A-klasse-panseret. Med mindre du stadig kjører med fullastet bil, ser vi ingen grunn til å anbefale deg å betale 17.000 kroner mer for å rykke opp til en 1,6-liter.

Sterk i bunn

Små motorer er ofte avhengige av høyt turtall før det blir noe futt. 1,4-literen i A140 L er derimot overraskende seig, og trekker villig allerede fra 2.000 omdreininger (o/min). Noe skikkelig skyv er det selvsagt ikke snakk om. Men det faktum at motoren leverer et såpass godt bunndrag er et stort pluss, fordi det medfører at du slipper å gire hver gang du møter en motbakke.

Tørst

Vi erfarte at motoren trives aller best mellom 2.500 og drøye 4.000 o/min. Da går det radig, og du står på ingen måte i fare for å lage kø. Motoren er også sterk nok til at det er fullt mulig gjennomføre sikre forbikjøringer på landeveien.

Når du presser motoren over 4.500 o/min, blir det mer bråk enn fart, til tross for at de 82 hestekreftene ifølge Mercedes først er på plass ved 5.000 o/min.

Motoren er altså effektiv og har karakteristika som kjennetegner større motorer. Dessverre gjelder dette også forbruket. Vi målte et forbruk på 0,89 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som er for mye for en så liten bil.

Behagelig girkasse

Mercedes-Benz har ikke alltid vært like heldige med sine manuelle girkasser, og vi ble derfor positivt overrasket over girkassen i A140 L. Den korte spaken er fornuftig plassert og den skinntrukne girkulen ligger godt i hånden. Sjaltingen foregår smertefritt i en tettsteget og presis girkasse og vi opplevde aldri bomgiringer. Det må også nevnes at kløtsjen er svært lett, noe som selvsagt er en stor fordel ved bykjøring.

Lettkjørt

Motor og kjøreegenskaper

A140 L er kun 377 centimeter lang. Dette, kombinert med korte overheng og god svingradius, gjør bilen særdeles lettkjørt i bytrafikken. Store vindusflater sørger for at også rygging og lukeparkering blir en fornøyelse.

Demperne takler både hull, trikkeskinner, smådumper og fartsdumper på en god måte. Du skal likevel være litt forsiktig, spesielt ved parkering - frontspoileren er nemlig unødvendig lav.

Sitter godt på veien

Selv om A140 L i utgangspunktet er en bybil, er den faktisk morsom også på landeveien. Bilen sitter godt i svingene og krenger overraskende lite. Styringen er direkte, noe som gir en sportslig følelse, men burde vært tyngre i høye hastigheter. Selv om bilen til tider må gjetes under full akselerasjon, er den retningsstabil på landeveien.

Trygg følelse

Vi moret oss på svingete landeveier, og følte oss etter hvert svært trygge i langversjonen av A-klasse. Trygghetsfølelsen bunner blant annet i det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), som er standardustyr. Systemet griper inn med bremser og redusert motorkraft så snart det merker tendenser til skrens. Stabilitetsprogrammet kan ikke kobles ut, noe som sørger for at bilen får svært trygge kjøreegenskaper, om du liker det eller ei.

Korte bremsestrekninger

Bremsene fungerer også svært godt, til tross for at bakbremsene er av trommel-typen. Bremsene er lette å dosere og opererer tett opp i mot låsing ved nødbrems, noe som gir korte bremsestrekninger.

Bilen opptrer i utgangspunktet svært stabilt ved nødbremsing, men hvis man slipper rattet merker man antydning til ustabilitet. Dette betyr lite i praksis, men forhindrer at vi gir bremse-egenskapene toppkarakter. Vi syntes også at vi måtte bruke overraskende mye kraft for å få bremsepedalen i bunn, spesielt med tanke på at bilen er utrustet med automatisk bremsekraftforsterkning (BAS). Den akustiske håndbrekkvarsleren settes imidlertid på den positive kontoen.

Men nok om motor og bremser. La oss se på det som virkelig imponerer i denne bilen, plass og komfort .