Motor og kjøreegenskaper

Det er først og fremst svært gode kjøreegenskaper som gjør at motoren føles utilstrekkelig. For i seg selv er den nye Valvetronic-motoren ett spennende bekjentskap.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kraftige ABS-bremser som opererer nær låsegrensen og god balanse i bilen nesten uansett hva sjåføren finner på, er med på å gi 316 ti kjøreegenskaper i særklasse. Det er romslige marginer til rådighet, og sjåføren får være med på leken.

Kontroll

Selv om rattet ikke gir verdens tydeligste tilbakemeldinger, er det sjelden tvil om hva som skjer med grepet der foran. I noen BMWer blir man bortskjemt med motorkraft nok til å justere balansen midtveis i svingen, det er ikke tilfelle med denne bilen.

316ti er allikevel en fryd å håndtere på svingete vei, og det er det veigrepet alene som sørger for. Oppførselen er tilnærmet nøytral, men hvis man på død og liv ønsker, kan man få ut hekken – uten at det gir noen berusende følelse, det er nemlig ikke en del av denne bilens naturlige fremferd gjennom svingene.

Tung

Compact er ikke lettere enn sedanutgaven, selv om den er 20 centimeter kortere. Bilen føles ikke bare solid, men også tung. Det er mye som skal flyttes rundt på, og det er vel kanskje også en av grunnene til at BMW leverer Compact med sportsunderstell som standard.

Sportsunderstellet gjør bilen litt stumpete og ukomfortabel, men det er til å leve med tatt i betraktning de egenskapene dette understellet har. Om betegnelsen "sport" er helt korrekt kan vel diskuteres, mest påfallende er at det er ryddig. Mens andre biler ofte trenger litt tid på seg etter å ha blitt rystet, er BMWen med dette understellet raskt klar for nye utfordringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motor og kjøreegenskaper

Valvetronic

316ti Compact er første bilen BMW leverer med motor fra den nye serien, andre modeller vil få disse motorene etter hvert. BMW har lenge hatt variable ventiltider (Vanos). Nytt med Valvetronic-motoren er variable ventiltider kombinert med variable ventilstøt.

Fordelen med Valvetronic-motorene er ifølge BMW redusert bensinforbruk med cirka 10 prosent. Testforbruket på 0,95 liter per mil er vel ikke alt for imponerende. Karakteristisk er et relativt solid dreimoment, 160 newtonmeter over et bredt område (2.000 til 5.000 o/min, maksimalt 175 newtonmeter ved 3.750 o/min). 1.8-literen yter 115 hestekrefter ved 5.500 o/min. Dette tilsier en motor som føles sterk, men ikke nødvendigvis alt for sportslig.

Motor og kjøreegenskaper

Smakssak

Girmønster og bevegelse i BMW-girkasser er ofte en smakssak, så også i den lille Compacten. Litt lange bevegelser som må gjøres kontant krever tilvenning, og den omstendelige turen fra revers til første gir irriterer ved lukeparkering.

Utvekslingen er godt tilpasset motorkarakteristikken, og når man trenger det, tar det ikke lange tiden å bytte fra et gir til et annet.

Les videre om plass og komfort her.