Motor og kjøreegenskaper

Vi kjenner Honda som litt sportslige og en smule barske. Med Civic begir Honda seg inn på nytt land; sportsligheten er borte – bruksvenneligheten har overtatt.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Allerede fra utsiden er det klinkende klart at hovedmålet med Civic ikke har vært å tilby mest mulig kjøreglede for pengene, heller å tilby en rommelig og praktisk familebil.

Noe de har klart til gangs.

Treg styring

Men selv om man ikke får gåsehud av å hive Civic inn i svingene er det ikke noe galt med kjøreegenskapene på bilen. For kjøregenskaper kan Honda, og det myke understellet er omtrent like tilgivelig som nattverden. Nærmest uansett hva du gjør finner ikke Civic på noe galt. Den er forutsigbar, og grensen fra taket begynner å glippe og til grepet er borte er bred – du har med andre ord masse tid til å rette opp eventuelle blundere.

Styringen på Civic gir dessuten brukbar følelse rundt svingene, men den er for indirekte rundt midtpunktet, og utvekslingen er for lav. Det betyr at du må dreie uforholdsmessig mye på rattet for at bilen skal endre kurs.

Krefter nok

Med 110 hestekrefter under panseret, lokket frem ved hjelp av variable ventiltider (VTEC), fire ventiler per sylinder og et slagvolum på 1,6 liter har Civic krefter nok. I Civic bruker nemlig Honda sitt VTEC system til å oppnå at dreiemomentet kommer ved lavere turtall heller enn å gi motoren ekstrem effekt på toppen av turtallsregisteret. For deg som sjåfør betyr det at du kan glede deg over en motor som er sterk på bunn, men som heller ikke har noe imot å tangere rødfeltet på turtelleren. Sannheten er nemlig at Honda har utstyrt Civic med en svært fleksibel motor, og med et målt gjennomsnitts forbruk på 0,67 liter per mil er den i tillegg nøysom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fin girkasse

Motor og kjøreegenskaper

Girspaken i Civic er ikke lenger plassert på gulvet mellom setene. Den er flyttet til midtkonsollen på dashbordet. De umiddelbare fordelene er at den er i umiddelbar nærhet til rattet, og at den derfor er enklere å betjene. Motforestillingene går på at overføringen fra spaken og til girkassen ofte blir kompliserte når girspaken er plassert slik som den er i Civic – og derigjennom gjør girskiftet tungt og upresist. Slik er det heldigvis ikke i Civic. Sjalteveiene er korte, presise og girkassen lettsjaltet.

Noe fyrverkeri på veien er ikke Honda Civic, men den er trygg og har forutsigbare kjøreegenskaper. Det sammen med en sterk 1,6-liters motor gjorde likevel sitt til at Civic er et hyggelig bekjentskap. Spørsmålet er hvordan den takler konkurrentene.