Motor og kjøreegenskaper

Ingeniørene hos Alfa Romeo har klart nåtidens tøffeste utfordring – forene elektroniske sikkerhetssystemer og kjøreglede. Det som skiller 147 Selespeed fra mengden er imidlertid Selespeed.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Sekvensielle girkasser blir mer og mer vanlig. De er lette i forhold til automatgirkasser, og det er mulig å oppnå bensinforbruk på linje med vanlige manuelle girkasser.

Nytt i 147-versjonen av Selespeed er betjeningshendlene som nå sitter bak på rattet. Dette er en stor forbedring, og gjør det mulig å skifte gir med alt fra lillefinger til pekefinger avhengig av rattgrep.

Selespeed

Små hjelpere har overtatt kløtsjfunksjonen, og det eneste du trenger å gjøre ved girskift er å vurdere opp eller ned. Instruksene formidles enten ved betjeningshendler bak på rattet, eller ved å benytte girspaken som sitter der den pleier. Du kan også velge en automat-innstilling.

Det er rart at det føles så sportslig å kjøre biler med sekvensielle girkasser, oftest har de dårligere ytelser enn sine søsken med vanlige girkasser. I Alfa 147 er det ikke mulig å sammenligne ytelser fordi bilen kun leveres med Selespeed i toliters-utgaven, men girsystemet føles som en understrekning av det sportslige.

Antagelig er det den alltid tilstedeværende muligheten til girskift, og enkelheten i selve operasjonen, som gjør at man i mye større grad aktivt velger gir. At det kommer en herlig mellomgass fra TwinSpark-motoren når man girer ned er vel også med på å øke antall girskift i løpet av en kjøretur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svakheter

Motor og kjøreegenskaper

Selespeed-systemet har noen svakheter. Hovedinnvendingen er at girskiftet tar litt lang tid, systemet trenger tid til å bygge ned momentet fra motoren før det er villig til å servere ett nytt gir.

En annen innvending som går på det sportslige er at Alfa har valgt å tvangsgire opp når motoren når et visst turtall. Selv om det kan sies at en kollisjon mot turtallgrensen midt i svingen er en førerfeil, føles det galt å bli belønnet med ett nytt gir og inngripen i bilens kanskje i utgangspunktet hardt prøvede balanse. Å bli liggende og stange mot sperren hadde vært en bedre straff.

Automatfunksjonen har sin styrke over andre automatgir ved at det er satt opp til ivrig å gire ned ved oppbremsing. Girskiftene er imidlertid ikke silkemyke, og i den form det har nå vil ikke Selespeed kunne erstatte et automatgir.

En av grunnene til det er at for eksempel igangsetting foregår litt brått, bilen kan være svært kilen å lukeparkere rett og slett fordi den flytter seg så langt for hver igangsetting.

Kan og vil presses

Arven fra Alfa 156 gjør bilen til et morsomt redskap å møte svinger med. Den har en herlig balanse, og går man over grensen, møter man trygg understyring. Grensen er langt unna til vanlig, noe som gjør at bilen svært sjelden tyr til elektroniske hjelpemidler for å holde seg på veien. Og hvis det elektroniske stabilitetsprogrammet slår inn gjøres det på en måte som ikke fratar føreren kjøregleden. Et svært vellykket kompromiss mellom sikkerhet og kjøreglede.

Styringen i 147 er direkte, i svinger litt vel direkte. Når forhjulene sliter med festet, og underlaget er ujevnt, kjennes dette svært godt i form av risting i rattet.

Klassisk motor

Motor og kjøreegenskaper

Den 150 hestekrefter toliters TwinSpark er siste utviklingstrinnpå en lang rekke turtallsvillige motorer med samme navn fra Alfa Romeo. Motoren er videreutviklet for å klare EURO 3-kravene, og erstatter 155-hesteren vi kjenner fra 156. Et forbruk på 0,93 liter per mil ved aktiv kjøring er ikke avskrekkende, men det oppgitte forbrukstallet fra fabrikk er høyt, 0,89 liter per mil.

I en liten bil som Alfa 147 vil en så stor motor føles sterk i store deler av turtallsområdet, men det er over 5.000 o/min at vi og den koser seg.

Sprek motor setter gjerne krav til bremsene. ABS-bremsene i 147 får hjelp av en elektronisk bremsekraftfordeler, og de fungerer godt uten å komme i klassen for monsterbremser.

Lite plass og mye komfort kan du lese om i neste avsnitt.