Motor og kjøreegenskaper

Under Chrysler Sebring sitt langstrakte panser sitter det, overraskende nok, en firesylindret to-liter.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Overraskende nok fordi amerikanske luksusbiler oftest forbindes med store bensinslukende V8-motorer. Ikke så i Sebring Cabriolet. Riktignok kan den leveres med en 2,7-liters V6 motor – og etter en uke med to-literen – er det ikke til å legge skjul på at det nok er et mer komfortabelt, og ikke minst sprekere, alternativ under panseret på Sebring. Men det er også dyrere. Prisforskjellen på de to er nemlig stive 150.000 kroner.

Lavt forbruk

Derfor nøyer vi oss med 141 hester fra den firesylindrede rekkemotoren. Noen racer blir Sebring Cabriolet slett ikke, men kreftene holder for de fleste situasjoner. Dreiemomentet hjelper selvsagt godt til, der det trår til for fullt med 188 Nm ved 4.350 omdreininger i minuttet. Seigdragningsevnen i motoren er god, men med en tomvekt på 1.525 kilo må du likevel regne med å gire noe når bakkene er som brattest. Det er imidlertid et lite offer, girkassen er nemlig både lettsjaltet og presis.

Chrysler oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 0,84 liter per mil. Vi målte imidlertid et forbruk på meget respektable 0,69 liter per mil ved langkjøring.

Understyring

Vi har tidligere kritisert setene for ikke å gi nok sidestøtte ved svingkjøring. Nå har tiden kommet til bilens fjæringsoppsett. Chrysler Sebring Cabriolet er nemlig satt opp for komfort. Derfor er hurtig svingkjøring ikke en av disiplinene Stratus Cabriolet liker. Selv i moderate hastigheter protesterer understellet med hylende dekk og tendenser til understyring, og styrefølelsen er så å si ikke tilstedeværende.

Usikker og uforutsigbar

Motor og kjøreegenskaper

Likevel oppfører ikke Sebring Cabriolet seg rampete dersom den presses, for den er stort sett dressert til å være understyrende. Avansert oppheng både foran og bak sørger for det. Terger du den kan Sebring Cabriolet imidlertid bli sint. Og det mest effektive middelet er bremsepedalen. Bruker du den midtveis i svingen bør du ha refleksene i orden, spesielt dersom du kjører opp mot grensene. Resultatet er nemlig at Sebring Cabriolet blir uforutsigbar, og i en bil av Sebrings størrelse er ikke det noen komfortabel situasjon.

Konkurrentene til Sebring Cabriolet er ikke mange. Les mer om hvem de er i konklusjon og konkurrenter.