Motor og kjøreegenskaper

Seks sylindre, 24 ventiler, variable ventiltider og 170 hestekrefter. BMW 320Ci er utrustet med en voksen kraftkilde.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Navnet 320Ci er forresten misvisende. Rekkesekseren har nemlig et slagvolum på 2,2 liter, ikke 2,0, slik navnet skulle tilsi. Men BMW synes åpenbart at 320Ci klinger bedre enn 322Ci, som ville vært det korrekte navnet.

Tung

BMW 320i, som er utrustet med den samme motoren, klarer 0-100 kilometer i timen på spenstige 8,2 sekunder. 320Ci med automatgir er ikke like rask og trenger 9,9 sekunder på samme øvelse. Årsakene ligger dels i automatkassen, som stjeler en god del krefter. I tillegg er cabriolet-versjonen tung i sessen. Med automatkasse veier 320Ci hele 1.555 kilo. Hvis du er mer opptatt av fart enn komfort, gjør du derfor lurt i å velge den manuelle girkassen. Med manuell girkasse klarer 320Ci 0-100 på 8,8 sekunder. I tillegg sparer du 23.200 kroner.

Kickdown-villig

Når det er sagt, må det sies at vi lot oss imponere over automatkassen, som byr på raske, men samtidig myke og behagelige girskift. Vipper du girspaken til venstre aktiviserer du et sportsprogram, som gjør girkassen enda mer sportslig og svært kickdown-villig.

Om du ønsker kan du også gire "manuelt". Girspaken er fornuftig plassert og den skinntrukne girkulen ligger godt i hånden, noe som også gjør "manuell" giring til en fornøyelse.

Turtallsvillig

Motor og kjøreegenskaper

Som nevnt er ikke øvelsen 0-100 denne bilens sterkeste side. Men kjøreglede er langt mer enn 0-100, noe 320Ci kabriolet er et bevis for. Bilen er nemlig en nytelse på svingete landeveier. Kombinasjonen av en kickdown-villig girkasse og rask gassrespons, sørger for at du får et deilig skyv ut av svingene, spesielt når motoren får litt turtall å kose seg med. For selv om motoren er sterk gjennom hele registeret, kommer den først til sin rett når du passerer 5.000 omdreininger i minuttet (o/min). Da våkner motoren virkelig til liv og byr på både skikkelig drag og godlyd helt til godt over rødmerkingen ved 6.500 o/min.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sitter godt

Demperne har ingen problemer med å leve opp til motorkreftene. Bilen sitter svært godt i svingene - krenging og duving er fremmedord for denne bilen. Men selv om bilen er relativt stiv og sportslig, byr den samtidig på svært god komfort. Fjærer og dempere sluker både korte og lange ujevnheter og vi lot oss gjentatte ganger overraske over hvordan bilen taklet alt fra elendig asfalt til hullete grusveier.

Fordi kabrioleter og roadstere mangler tak, har produsentene en stor utfordring i å oppnå skikkelig vridningsstyrke. BMW 320Ci oppleves imidlertid svært vridningsstiv, noe som er med på å øke kvalitetsfølelsen.

Må gjetes ved hjulspor

Styringen er presis, men kunne med fordel vært mer direkte. Bilen er i utgangspunktet retningsstabil, men sliter litt med veier preget av dype hjulspor. På slike veier ytrer den hyppig et sterkt ønske om å forlate kjørefeltet. Dette oppleves ikke som dramatisk, men medfører at bilen trenger mer gjeting enn ønskelig.

Udramatisk oppførsel

Som alle andre BMWer, har 320Ci drift på bakhjulene. Likevel er den ingen typisk overstyrer. På tørr asfalt går den ofte inn i understyring og må presses hardt for å gå over i overstyring. På vått føre blir den mer glad i å vifte med hekken, men vi opplevde aldri bakhjulsskrensene som dramatiske. Med det elektroniske stabilitetsprogrammet DSC innkoblet, blir bilen snill som et lam.

Kratige bremser

Motor og kjøreegenskaper

Bremsene er lette å dosere og leverer et kraftig bitt når du tråkker pedalen i bunn. Automatisk bremsekraftfordeling sørger for at bilen opptrer stødig ved nødbremsing, selv om vi har vært borti biler som har opptrådt enda mer stabilt.

Vi opplevde dessverre antydning til skjelving i rattet ved forsiktig nedbremsing fra 90 kilometer i timen. Dette kan skyldes kast i en av bremseskivene, men er uansett unødvendig og irriterende.

Akseptabelt forbruk

Det er fullt mulig å kjøre bilen økonomisk og turtallet ligger på behagelige 2.250 o/min i femtegir ved cruising i 100 kilometer i timen. Vi målte et forbruk på 1,28 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som må anses som akseptabelt, spesielt når man tar bilens vekt med i betraktningen.

Behagelig i byen

320Ci er som nevnt morsom på landeveien, men har ikke noe i mot mer urbane strøk. Faktisk er bilen usedvanlig lettkjørt i byen. Dette skyldes i første rekke automatgiret og en overraskende god svingradius. BMW har i tillegg utrustet bilen med en nyttig ekstrafunksjon beregnet på parkering. Når du setter girvelgeren i revers, justeres høyre speil automatisk ned på fortauskanten, noe som gjør lukeparkering enklere. Vår bil var også utstyrt med parkeringssensorer i bakre støtfanger, noe som ytterligere forenklet tilværelsen. Parkeringssensorene koster 3.860 kroner, men med tanke på hva det koster å rygge på stolper og andre biler, mener vi dette er vel anvendte penger.

Lav

Det kan også nevnes at den automatiske fartsholderen fungerer helt ned til 30 kilometer i timen, noe som gjør at den også kan brukes ved køkjøring i byen. Hadde det ikke vært for at bilen har en tendens til å ta nedi fartsdumper, kunne faktisk bilen vært utropt til en nærmest perfekt bybil.

Men hvordan er interiør, forseter, ratt og bagasjerom. Les mer i kapittelet "Plass og komfort".