Motor og kjøreegenskaper

Trass i at Opel Speedster deler mange av komponentene med Lotus Elise er motoren Opels egen. Med 147 hester er nemlig Speedster mer enn sprek nok.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Men før vi trykker på startknappen og vekker maskineriet til liv, skal vi ta oss tid til å studere Speedster. Og ganske fort blir det klart at den 945 kilo tunge bilen er ganske så ekstrem i sin oppbygning. Tyngdepunktet er lavt, hjulopphenget som hentet ut fra en løpsbil og vektfordelingen nærmest 50/50 mellom for- og bakaksel. Aluminiumsrammen gjør dessuten bilen svært stiv og lett.

Det er, med andre ord, duket for en kjøreopplevelse utenom det vanlige når vi trykker inn startknappen og vekker motoren bak seteryggen til liv.

Berg og dalbane

Følelsen er nærmest ubeskrivelig. Det er som å kjøre berg og dalbane, bare morsommere. Gjennom styringen formidler Speedster forhjulenes gjøren og laden så detaljert at vi nesten kan kjenne de enkelte lamellene der de griper asfalten. Opel Speedster er nemlig ikke utstyrt med servostyring. Derfor styrer den nydelig inn i svingen, mens motstanden øker i takt med sentrifugalkreftene. Å utnytte Speedster er derfor en påkjenning. Den tunge styringen, støynivået og den stive fjæringen sørger for det. Men smilet som kruser på leppene idet du studerer varmedisen som stiger opp fra motoren etter endt dyst gjør det verd det.

Kompromissløs og snill

Trass i sitt asketiske og kompromissløse image, er Opel Speedster snill. Aldri opplevde vi tendenser til at bakhjulene begynte å løsne fra underlaget. Under innbremsning til svinger gikk bilen snorrett, og med styrefølelsen som Speedster formidler visste vi allerede i inngangen til hårnålen av vi kom til å oppleve en smule understyring i det vil lot de 147 hestene bak oss slippe løs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lange kast

Likevel savnet vi noe på styrepresisjonen rundt midtpunktet i Speedster. Der er nemlig ikke styringen like direkte som ellers, noe som er fint ved kjøring på motorvei fordi bilen ikke blir nervøs, men som tar vekk noe av råskapen ved aktiv svingkjøring. Mange vil dessuten oppleve det som ubehagelig at styringen har en tendens til å ”slå” over skarpe ujevnheter.

Og når vi først skal kritisere kan vi fortsette med giroverføringen. Med midtmontert motor må nødvendigvis giroverføringen skje ved hjelp av kabler. Presisjonen er det lite å si på, men kastene er alt for lange – og da hjelper det ikke om lyden når du girer er aldri så forførende.

147 hester gir 911-skyv

Motor og kjøreegenskaper

Motoren i Speedster er en firesylindret 2,2 liter med 147 hester. Vi kan ikke kritisere den, selv om vi gjerne ville ha hatt litt mer markert effekttopp. Med Speedster sin lave vekt sørger de 147 hestene for en fremdrift du må opp på Porsche 911-nivå for å oppleve. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går tross alt unna på 5,9 sekunder, og akselerasjonen i fart – spesielt i tredjegir – er avhengighetsskapende.

Bremser fra AP Racing

Til å stoppe det hele med har Opel vært spandable. På forakselen sitter det seriøse bremser. Kaliperen er tydelig merket med ”AP Racing” og det merkes. Retardasjonen er betydelig, og selv etter ren mishandling viser ikke bremsene tegn til fading. På svært ujevn vei kobler imidlertid ABS-bremsene vel tidlig inn, noe som gir dårligere bremseffekt enn friksjonen skulle tilsi.

Uansett, Speedster, er noe av det råeste – og mest morsomme – du kan få Biltitsynet til å skru skilter på her til lands. Samtidig er det noe av det mer ukomfortable…