Motor og kjøreegenskaper

Tacuma har en 1,8-liters motor, noe som i utgangspunktet er tilstrekkelig for en bil som ikke veier mer enn snaue 1.300 kilo. Vi ble imidlertid ikke imponert over denne motoren.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den viktigste innvendingen er det høye bensinforbruket. Vi målte et blandet forbruk på 1,1 liter per mil, noe som er uakseptabelt for en bil i denne klassen. Ikke bare blir bilen usedvanlig dyr i drift, den får også en relativt kort rekkevidde. Nettopp rekkevidde er en interessant faktor i denne "feriebil-klassen".

Skumle nykker

Vi erfarte også at motoren hadde problemer med drivstoff-tilførselen. Dette resulterte gjentatte ganger i nøkkete gange i oppoverbakker. I tillegg opplevde vi stadig at motoren gikk svært høyt på tomgang. Hvis vi i tillegg tar med at motoren har en uvanlig høy og tikkete tomgangslyd og kun yter 98 hestekrefter, er konklusjonen klar - dette er for dårlig. Det faktum at motoren faktisk er relativt fleksibel og trekker akseptabelt fra 2.000 o/min, er ikke tilstrekkelig for å forhindre følgende konklusjon: Ikke bestått.

Elendig girkasse

Motor og kjøreegenskaper

Girkassen er også skuffende. Kassen er upresis og svampete og preges i tillegg av du må bevege spaken gjennom trange "porter". Det er også vanskelig å kjenne seg fram til om man faktisk har fått spaken i gir.

Fra tid til annen er det klundrete å gire ned fra tredje til andre gir og avstanden mellom tredje og femte gir er unormalt liten. Vi irriterte oss også over at girspaken skyter frem når man gir gass og at girspaken kan beveges flere centimeter sidelengs selv om den står i gir. En slak drivlinje trekker ytterligere ned, sammen med en trang hvileposisjon for kløtsjfoten. Konklusjon: Ikke bestått.

Gode dempere

Det samme kan heldigvis ikke sies om kjøreegenskapene. Demperne overrasker positivt og klarer seg svært godt over både småhull, smådumper, "vaskebrett" og fartsdumper. Over store ujevnheter kan bilen bli litt duvete, uten at dette oppleves som noe stort problem. Det må også nevnes at Tacuma har en relativt høy bakkeklaring, noe som sørger for at bilen takler moderate hytteveier uten å slå nedi.

Udramatisk

Motor og kjøreegenskaper

Styringen er langt fra direkte, men er likevel presis og man har relativt god følelse med forhjulene. Ikke overraskende er den forhjulsdrevne Tacuma en konsekvent og udramatisk understyrer. Fordi bilen krenger relativt tidlig, blir du advart i god tid før bilen nekter å lystre dine rattbevegelser.

Stabil ved nødbremsing

Tacuma er kun utrustet med trommelbremser i bakhjulene. Vi ble derfor positivt overrasket over hvor godt bremsene faktisk biter. Det er lett å dosere ut bremsekraft og bilen opptrer svært stabilt ved nødbremsing.

En skuffende motor og en håpløs girkasse, men akseptable kjøreegenskaper og gode bremser. Hvordan står det til med Plass og komfort ?