Motor og kjøreegenskaper

Motoren i C5 skyver nok, men bør ikke være mindre, siden dette er en bil som tåler inntil 2.175 kilo totalvekt.

Publisert
Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

C5 2.2 er utstyrt med en 2.2 liters dieselmotor med common rail innsprøytningssystem. Effekten er 136 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og dreiemomentet er 317 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Den trekker forholdsvis godt, men vi ville ikke hatt mindre motor hvis det også er ønskelig med automatgir.

Automatgiret fungerer bra og det er nok effekt til at ikke bilen føles undermotorisert. Sjaltingene er silkemyke og du merker omtrent ikke giringene i det hele tatt. Det er også mulig å gire ”manuelt”, men hvorfor skulle du gjøre det? Vi følte i hvert fall at den klarte seg best selv. Hvis du vil at den skal gire på litt høyere turtall kan du trykke på sportsknappen som er lokalisert ved siden av girspaken.

Litt uoversiktlig

I bykjøring kan C5 være en liten utfordring. Foran frontruten er det mye bil du ikke ser fra førerplassen. Her trengs det trening for ikke å skrape opp hjørnene foran på bilen. Bakover er det mye bedre. Du rygger helt inntil uten å være i tvil om hvor bilen slutter. Allikevel liker vi parkeringssensorer godt hviss det kan leveres. Det er forholdsvis billig og gjør parkering og kjøring på trange steder enklere.

Rolig gemytt

Citroën C5 er ikke en bil for de som liker å leke bajas på veiene. Dette er bil for sindige mennesker som kan behandle en bil med litt verdighet. På motorveier og andre veier med litt godt underlag suser det av gårde mens motoren jobber lavmælt og behagelig. Den ligger godt på veien, retningsstabiliteten er god og det tar lang tid før du blir sliten. Skulle det allikevel være noen som velger å presse C5’en hardt eller være uheldig på vinterføre så er den utstyrt med elektronisk stabilitetskontroll. Den kan kobles ut ved et enkelt tastetrykk hvis det skulle være ønskelig.

Litt treg i starten

Motor og kjøreegenskaper

C5 er litt treg i starten. Den vil ikke noe større før turtelleren har nådd 2.000-merket, det tar litt tid, og i mellomtiden skjer det lite. Hvis du skal ut i et kryss med litt trange luker i møtende trafikk kan du med fordel begynne å gasse før det er klart slik at bilen rekker å komme i gang på riktig tidspunkt. Dette er litt krevende, men med god planlegging går det meste.

Hydraulisk fjæring

Citroën fortsetter med muligheten for å heve og senke bilen ved hjelp av knapper i kupeen. Den laveste posisjonen brukes kun når bilen er parkert. Bilen stiller seg selv til normalposisjon når du begynner å kjøre. Ved høyere hastighet senkes bilen med 14 millimeter. Blir veien dårlig og hastigheten lav, heves bilen 13 millimeter. Dette går helt av seg selv, men du kan også forandre bakkeklaringen selv.

Velger du ”medium”, heves bilen med 40 millimeter. Da tillates kun en maksimal hastighet på 40 kilometer i timen. Hvis ”terrengkjøring” står på programmet kan du velge ”high”. Da heves bilen hele 75 millimeter og du kan maksimalt kjøre i 10 kilometer i timen. Overskrides maksimalhastighetene senkes bilen tilbake til posisjonen under. Jo høyere du hever bilen jo stivere blir fjæringen.

Placebo

Knappen mellom heve- og senkeknappene er merket med sport. Vi prøvde den intenst for å lokke frem noe sportslige egenskaper. Det viste seg å være så liten forskjell at vi ikke merket noe til sport i det hele tatt. Det ble med den beskjedene gleden det var å se sport-knappen lyse opp da vi trykte på den.

Deilig komfort, stor plass og lavt støynivå kan du lese om på denne lenken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer