Motor og kjøreegenskaper

Sportslige kjøreegenskaper og sporty motor preger Peugeot 307 på godt og vondt. Bilen elsker å svinge, og kan være et fint alternativ for de som vil kombinere kjørebil med det praktiske.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Styreviljen til 307 gjør bilen egnet til inspirert kjøring. Responsen er direkte og tilbakemeldingene gode. På transportetappene kan styreviljen bli litt mye av det gode, bilen skifter raskt plassering i veibanen og er vàr for spor i veien.

Ikke særlig fleksibel

Motorkarakteristikken sier mye om 2,0-literen. Toppeffekt på 137 hestekrefter dukker opp ved 6.000 o/min, og maksimalt dreimoment kommer først ved 4.100 o/min. Dette er først og fremst en sprek motor i en bil med moderat vekt.

Den er ikke så fleksibel som sylindervolumet kunne gi inntrykk av, ofte må man helt ned i første gir i bykjøring fordi det ikke er kraft nok tilgjengelig under 2.000 o/min. En girkasse med markert girmønster og markerte skift reduserer imidlertid problemet litt.

Sprek med gode kjøreegenskaper

Sikkerheten er ivaretatt ved at 307 mister veigrepet først foran. Kjøregleden er ivaretatt ved at understyringen lar vente lenge på seg ved svingkjøring. Peugeot 307 har fin balanse, og er svært morsom å kjøre aktivt.

Motor og kjøreegenskaper

De sportslige kjøregenskapene gjør den også fin å håndtere i bytrafikk. Stivt oppsatt fjæring medfører ikke at all komfort forsvinner i dumpete bygater, 307 oppfører seg sivilisert også der. Det er i de lange dumpene at bilen føles stiv.

Bedre bakover enn forover

En sterkt skrånende front gjør det umulig å se hvor bilen ender. Det gjør lukeparkering litt klønete. Erfaringsmessig er snuten kortere enn man tror, så faren for småbulking er liten.

Sikten bakover er god i Peugeot 307 takket være en smart utformet bakrute. Den er uvanlig bred, og følger nesten rundt hjørnet på bilen. Dette medfører at den brede bakre takstolpen ikke sjenerer sikten.

Les mer om Plass og komfort.