Motor og kjøreegenskaper

Under panseret sitter det en Ford motor, og understellet er fra Mondeo. I X-type blir det kjøreglede av slikt, men det finnes også skår i gleden.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi hadde, ærlig talt, forventet oss mer. Med en Jaguar-modifisert Ford V6 motor, med et slagvolum på 2,5 liter og 194 hester er det også grunn til det.

Men firehjulsdrift og automatgir (24.000 kroner ekstra) stjeler effekt.

Sedat

Derfor er det ikke til å underslå at vi oppfatter X-type som noe sedat i sine ytelser – trass i nydelig murring når motoren presses. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen skal den greie på 8,9 sekunder, noe som er kjapt nok – men neppe skremmende. Mer påtakelig blir X-type sin treghet ved forbikjøring og fartsøkning ut fra kurver. Den mangler kort og godt den spruten vi forventer i en bil med nesten 200 hester. Selv med automatgir og firehjulstrekk.

Dyrt og tregt

Og når vi først er inne på automatgiret – som koster 24.000 kroner ekstra på X-type – oppfyller heller ikke det våre innerste ønsker om hvordan et automatgir skal fungere. Riktignok girer det mykt og behagelig, og i betjening oser det av eksklusivitet og eleganse. Men i en bil som er satt opp for sport, og til og med titulerer seg med ordet i modellbetegnelsen, passer den ikke. Hele tiden forsøker automatkassen å gire opp i høyeste gir, den bruker for lang tid ved kick-down, og bryteren for et sportslig giringsmønster gjorde ærlig talt ingen merkbar forskjell i hvordan tannhjulene ble sortert.

Firehjulsdrift

Jaguar X-type har firehjulsdrift som standard. Ved vanlig kjøring er fordelingen 40 prosent foran, og 60 prosent bak, men skulle det oppstå hastighetsforskjeller mellom for og bakakselen sørger en viskositetskobling for at kreftene fordeles dit de trengs mest. Med et slikt system sier det seg selv at Jaguar X-type ikke har de største problemene med å plante motorkraften i bakken.

Krever aktiv kjørestil

Firehjulsdriften sørger dessuten for at X-type får fine kjøreegenskaper, men den krever at du er litt aktiv. Og den beste oppskriften er å bremse inn i kurven for så å gi et moderat gasspådrag ut. Venter du med å gi gass til utgangen av kurven vil du nok oppfatte X-type som noe usikker i sin oppførsel – selv om grepet på langt nær er i ferd med å løsne.

Fine tilbakemeldinger

Motor og kjøreegenskaper

Styrefølelsen er også bra i X-type, og når lamellene først slipper taket i asfalten har Jaguaren brukt mye energi på å varsle deg i forkant. Dersom du ikke lytter er imidlertid baby-katten snill som et lam. Den understyrer ganske så udramatisk. Trekker du deg, og begynner å bremse, vekker du imidlertid temperamentet til liv. Igjen blir bilen usikker, faktisk opplevde vi tendenser til overstyring, men den er lett å kontrollere.

Kjøreglede

Kjøreglede er det derfor mye av i X-type. Det er rett og slett en glede å finne frem den lengste veien hjem, og det stive understellet kommer virkelig til sin rett når veien er som mest krokete. Med overbevisende myndighet holder det de verste karosseribevegelsene i sjakk.

Det er ikke tvil om at vi koste oss bak rattet på Jaguar X-type, trass i av vi ble skuffet over motoren og den dyre automatkassen, men ville vi betalt 535.000 kroner for den? Les siste kapittel Konklusjon og konkurrenter.