Motor og kjøreegenskaper

SC430 er utrustet med den største og mest avanserte motoren Lexus har å by på.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den 4,3 liter store aluminiumsmotoren består av åtte sylindre og er utrustet med 32 ventiler samt fire overliggende kamaksler. I tillegg benytter kraftkilden seg av variable ventiltider, noe som er med på å gi et jevnt effektregister.

Lexus kunne tatt ut svært mange hestekrefter fra denne motoren, men har nøyd seg med 284 stykker. Og hva skal man egentlig med mer? 0-100 går unna på 6,4 sekunder, noe som må anses som akseptabelt for en bil som veier hele 1.740 kilo.

Dreiemomentet er det heller ikke noe å si på. 419 Nm ved 3.500 o/min er voldsomt, og sørger for at motoren jobber uanstrengt selv i høye hastigheter.

Sivilisert

Det første du vil legge merke til når du fyrer opp SC430-motoren, er hvor utrolig sivilisert den oppfører seg. På tomgang er det knapt mulig å høre at motoren går, og selv på høye turtall er motorlyden usedvanlig godt dempet.

Ikke for jyplinger

Mange med meg er glad i buldrende V8-motorer, og undertegnede ble derfor litt skuffet over motorens kultiverte oppførsel. Og her kommer vi inn på et svært viktig poeng. Denne bilen er ikke laget for unge jyplinger på jakt etter en vrælende V8-motor. Denne bilen er laget for menn og kvinner som faktisk kan betale for en slik bil. Lexus har åpenbart funnet ut at denne typen mennesker ikke er opptatt av brummende V8ere. Denne kundegruppen, som vanligvis har passert et halvt hundre år, ønsker komfort. Og nettopp komfort får de i lange baner i SC430, noe vi kommer inn på i neste kapittel.

0-100 på 6,4 sekunder

Motor og kjøreegenskaper

Det faktum at undertegnede ikke tilhører Lexus' målgruppe, bekreftes når vi leser SC430-brosjyren. "Imagine passing the 100 km/h marker in just over 6 seconds - without even realising it - and you get the picture", skriver Lexus. Og den japanske bilfabrikanten har helt rett, denne bilen klarer 0-100 på drøye 6 sekunder, samtidig som det hele føles fullstendig udramatisk. Hvis du tenker: Hva er vitsen da?, så er heller ikke du blant Lexus' prefererte kunder.

Nei, her er det komfort for alle pengene. SC430 er en cruiser, ingen racer. Allerede ved 2.000 o/min har du en masse kraft tilgjengelig, og 2.000 o/min er alt motoren trenger for å holde en marsjhastighet på 100 kilometer i timen.

Myke girskift

Den femtrinns automatisk girkassen er også komfortorientert. Stort mykere girskift skal du lete lenge etter - ja, vi fikk nesten følelsen av at bilen var utstyrt med en trinnløs girkasse. Er du på jakt etter markerte spark ved girskift, vil du med andre ord bli skuffet. Girkassen er nedgiringsvillig, men tar seg god tid på å skifte gir når du tråkker gassen i bunn.

Bakhjulsdrift

Sportslighet har altså ikke stått i høysetet når SC430 ble utviklet. Likevel har bilen god gammeldags bakhjulsdrift. Dekkene er i dimensjon 245/40-18, men fordi motoren er så momentsterk, kan man fort oppleve bakhjulskrens hvis man er hard på gasspedalen i sving. Med tanke på bilens lengde og tyngde, er det derfor positivt at Lexus har utrustet bilen med antispinn og elektronisk stabilitetskontroll. Uten hjelp av elektronikk kan nok SC430 bli litt av en utfordring når hekken begynner å danse - noe den helt sikkert ofte vil ytre ønske om på vinterføre.

Må gjetes

Motor og kjøreegenskaper

På tørr asfalt er imidlertid veggrepet godt, og dekkene avleverer høylydte hvin lenge før de slipper. Det største problemet med SC430 på sommerstid er derfor sporingen. De brede dekkene er svært ømfintlige for hjulspor og andre langsgående ujevnheter. Dette betyr at bilen stadig må gjetes på norske veier. Denne tendensen blir ytterligere forsterket ved nedbremsing. Bilen opptrer nervøst ved nødbremsing på dårlige veger, og man bør derfor holde et fast grep i det glatte trerattet. Det er imidlertid mulig å redusere disse nervøse tendensene ved å legge om til smalere dekk.

Irriterende bremser

Når vi først er inne på bremsene, må vi også nevne at bremsene "henger". Når man slipper bremsepedalen etter harde nedbremsinger, tar det nemlig et par tidels sekunder før bremsene faktisk slipper, noe vi som oppleves uvant og irriterende. Vi nevner også at vi hadde foretrukket et ordinært håndbrekk fremfor fotbrekket Lexus har valgt å bruke.

Imponerende dempere

Dempere og hjuloppheng skal imidlertid ha ros. SC430 takler alt fra hullete bygater til telehiv-befengte landeveier på en forbilledlig måte.

Automatkassen bidrar til å gjøre bilen nokså lettkjørt i byen, men rygging er alltid like nervepirrende. En så dyr bil med en så høy hekk burde selvsagt vært utrustet med parkeringssensorer, noe den ikke er.

Tørst motor

Har man råd til å handle bil for 1,3 millioner kroner, har man sikkert råd til noen liter bensin også. Vi ble likevel overrasket over bensinforbruket. Vår måling viste et forbruk på hele 1,68 liter per mil ved aktiv blandet kjøring. Dette er mye, selv for en såpass tung bil.

SC430 er altså ikke perfekt når motor og kjøreegenskaper er tema. Men når det kommer til komfort, seter og elektroniske godsaker, er det få som kan hamle opp med denne nykommeren. Les mer i neste kapittel.