Motor og kjøreegenskaper

Motoren i Doblo imponerer ikke, det gjør derimot kjøreegenskapene som er overraskende gode.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren er praktisk talt det svakeste punktet på denne bilen. Det er sjelden vi kjører så undermotoriserte biler.

1.2

Dette er ikke forbruket per mil, men det totale sylindervolumet til Doblo-motoren. Effekten er 65 hestekrefter ved 5.500 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er lunkne 102 newtonmeter ved 3.500. En femtrinns girkasse fordeler kraften til forhjulene. Dette gjør at den trenger såpass mye som 18.9 sekunder for og nå 100 kilometer i timen, noe som er litt i meste laget for de fleste. Toppfarten på 142 kilometer derimot, holder jo strengt tatt i lange baner.

Må tynes

Vi mener at Fiat Doblo med den prisen den har burde hatt i hvert fall 20-30 hestekrefter til. Ved bykjøring og ellers normale forhold måtte vi bruke girkassen hyppig og motoren gikk i store perioder på full rulle for å holde følge med resten av trafikken.

Girkassa er heldigvis lettsjaltet og presis. Spaken er plassert på dashbordet slik at du slipper en lang stang som står opp fra gulvet.

Høyt bensinforbruk

Motorer som må jobbe så hardt bruker mye bensin. Forbruket på Doblo ligger, tross sin beskjedne størrelse, på nesten en liter ved blandet kjøring. Dette er mye og den brukte ikke veldig mye mindre på landeveiskjøring. En noe større motor med litt mer effekt kunne påvirket forbrukstallene i positiv retning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tung last

Motor og kjøreegenskaper

Det var kanskje litt slemt gjort, men vi lesset bilen opp til maksimal tillat totalvekt (1.775 kg) og startet på oppstigningen fra Rjukan og over fjellet til Tuddal. Dette er en stigning på cirka 1.000 meter og veien er bratt. Vi hadde skikkelige problemer med å komme opp og det begynte og lukte bensin i kupeen.

Doblos kjøreegenskaper er slett ikke dårlige. På langtur kjennetegnes Doblo av at den er både retningsstabil og presis. Styringen er skarp og det er slett ikke vanskelig å kjøre så fort bilen går- og det kan du faktisk lovlig gjøre. Med lett motbakke klarer du ikke å bryte fartsgrensene.

Finner seg til rette

Det er ikke mange situasjoner Doblo ikke takler. I byen er den suveren med sin noe høyere sitteposisjon og du har god oversikt i alle retninger. Særlig forover har du panoramautsikt gjennom en gigantisk frontrute. Den høye sitteposisjonen gjør også at du får bedre oversikt over trafikkbildet.

Varierende komfort og et hav av plass kan du lese om her.