Motor og kjøreegenskaper

Med 354 hestekrefter er Mercedes-Benz C32T AMG fjellstøtt plassert sammen med verdens superbiler – og er blant verdens raskeste stasjonsvogner.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Stasjonsvogner har aldri vært særlig spennende. Praktiske, og fyllt til randen med løsninger som skal gjøre godstransport til en glede, javel – men ikke akkurat skreddersydd for kjøreglede.

Skjult råskap

Derfor er det med den samme blanding av skrekkblandet fryd som man opplever i det vognen på berg og dalbanen trekkes til banens høyeste punkt vi opplever når vi setter oss inn bak rattet på en Mercedes-Benz stasjonsvogn som kan velte alle forestillinger om stasjonsvogner som trauste familiebiler. Endelig skal vi får stikke nøkkelen i tenningen og vri rundt. Vi skal bli blant effekteliten på norske veier, og vi skal gjøre det i den 354 hester sterke C32T AMG.

Det er nesten så vi forventer en ujevn motorgange, akkompanjert at hvesende vifter og flittig arbeidende pumper. Vi forventer kort og godt råskap – det er tross alt 354 hester vi skal vekke til liv. Men viftene hveser ikke, pumpene er stille og turtallet ligger fjellstøtt på 1.000 omdreininger i minuttet.

5,4 sekunder

Derfor blir vi heller ikke skremt når vi resolutt lar gasspedalen passere trykkpunktet for kick-down. Selvsagt er skyvet nær sagt psykedelisk, men samtidig er det så komfortabelt og behersket. Her er ingen støy, ingen vibrasjoner eller noe vilt brøl fra motoren. Kun en følelse av at invollene presses mot innsiden av ryggtavlen, og en stille bønn om at Mercedes ikke har slurvet med konstruksjonen av seteryggene. Slipper du de 354 hestene løs greier nemlig C32T AMG spurten til 100 kilometer i timen på 5,4 sekunder – og det med automatgir.

Imponerende i fart

Motor og kjøreegenskaper

Heller ikke i fart er Mercedes C32T AMG noen sinke, og det er tydelig at AMG har tilpasset ytelsen til tyske motorveihastigheter. Vi har ikke kjørt noe som akselererer tilsvarende resolutt, med unntak av helt ekstreme sportsbiler, i fart. Forbikjøringer går som på skinner, lange vogntog er ikke lenger noe problem – for trenger du krefter har du de. Umiddelbart.

Kompressor

Man kan kort og godt ikke ønske mer av en motor enn hva man finner i C32T AMG. Den er kultivert, har en nydelig gange og leverer kreftene jevnt men kraftfullt. Fra et slagvolum på 3,2 liter henter AMG ut 354 hester og et dreiemoment på 450 Nm – og som en kurositet kan nevnes at kompressoren pumper 1.200 kilo luft inn i sylindrene ved maksimalt motorturtall og at kompressoren da har et turtall på 20.700 omdreininger i minuttet.

Motorveien er dens hjem

Det et helt tydelig at C32T AMG er laget for de som har 15 mil motorveispendling i Tyskland å våkne opp til hver morgen. Derfor utfordret vi understell, såvel som bremser, på noen av Norges ”beste” veier – og der viste C32T AMG svakheter.

For motoren er tung, og hele bilen utviser en viss motvilje mot å skifte retning – og presser du den, hvilket ikke er vanskelig, understyrer den. For hver sving blir det tydeligere og tydeligere at dette mer er et motorveislokomotiv enn en bil for svingete norske krokveier. Med ESP innkoblet spares du for ubehagelige overraskelser dersom du skulle gi gass før forhjulene peker rett vei eller når vegbanen er glatt. Likevel, noen forsikring mot uvettig kjøring er den ikke – for Newtons lover består også med ESP.

Moro

Motor og kjøreegenskaper

Likevel kan vi ikke annet enn å more oss. Trass i understyring er grepet formidabelt. Skyvet fra motorens 354 innbyggere slynger oss fra sving til sving – og bremsene visker vekk hastighet som om det skulle være den største selvfølge. Styringen formidler hjulenes grep forbilledlig, og utvekslingen er akkurat kjapp nok til at vi trives. Når girkassen i tillegg girer ned før svingen, og har en egen funksjon for forbikjøringer hvor giret velges etter hvor akselerasjonen er raskest, er det gøy å kjøre C32T AMG.

Ingen sportsbil

Men noen sportsbil er Mercedesen ikke. Den er og blir en stasjonsvogn, med superbilens akselerasjon og sportsmodellenes kjøreegenskaper. På svingete vei blir du kjørt ringer rundt av ekte sportsbiler – men kompromisset er slett ikke galt.

Hvordan komforten er kan du lese mer om her.