Motor og kjøreegenskaper

Som vi allerede har nevnt, har Liana et stort fortrinn - firehjulsdriften. Fordi bakkeklaringen også er høyere enn på en normal stasjonsvogn, takler Liana de fleste hytteveier bedre enn sine konkurrenter.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Liana er ikke bare god utenfor allfarvei, vi må også gi Liana skryt for kjøreegenskapene på normal landevei. Bilen sitter godt på veien og opptrer forbilledlig nøytralt ved sportslig kjøring. Styringen er også mer direkte og presis enn det vi er vant til i denne klassen. Føreren har i tillegg en god følelse med hva forhjulene foretar seg.

Trygge egenskaper

Liana-demperne takler både hull og smådumper uten problemer, men bilen kan bli litt duvete over lange ujevnheter. Sistnevnte er imidlertid ikke noe stort problem.

Bilen er også svært retningsstabil, noe som gjør langturer selv på dårlig norsk asfalt lite anstrengende. Vi har egentlig svært lite å utsette på kjøreegenskapene, bortsett fra det faktum at bilen er vanskelig å rygge. Dette skyldes bakrutekarmen, som er i høyeste laget. Vi hadde også satt pris på en mindre svingradius.

Skriker ved høyt turtall

Motor og kjøreegenskaper

Motoren er av den middelmådige sorten. 104 hestekrefter kan tynes ut av den 1,6 liter store drivkilden, men dette er ikke å anbefale. De 104 hestekreftene er nemlig ikke på plass før ved 5.500 omdreininger per minutt (o/min). Hvis du tvinger motoren opp på dette turtallet, høres det rett og slett ut som om den har det vondt - i likhet med passasjerenes ører.

Motoren har ikke noe bunndrag å skryte av, men mellom 3.000 og 4.500 o/min byr motoren på akseptabel kraft. Selv om bilen veier 1.220 kilo, er det fullt mulig å foreta forsvarlige forbikjøringer med denne motoren under panseret.

Behagelig automatkasse

Vårt testeksemplar var utrustet med automatgirkasse (12.500 kroner) og var derfor noe tregere enn den ville ha vært med manuelt gir. Mange er imidlertid villige til å ofre litt akselerasjon mot å få igjen den komforten en automatkasse gir. Med tanke på at automatkassen er såpass billig, ble vi positivt overrasket over hvor godt den fungerer. Girskiftene er myke og relativt raske og gassresponsen er akseptabel. Kassen bruker noe tid på nedgiring ved ”kickdown”, spesielt når den må ned to gir, men er ikke så treg at det blir irriterende.

Tørst

Motor og kjøreegenskaper

Vi målte et forbruk på 1,02 liter per mil ved aktiv blandet kjøring. Selv om vi tar hensyn til at bilen har automatkasse, er dette for høyt. Ikke bare blir bilen dyr i drift, den får også en kort rekkevidde, spesielt når bensintanken ikke rommer mer enn 50 liter.

Gode bremser

Suzuki Liana-eiere må nøye seg med trommelbremser på bakhjulene. Ulydene som skapes ved nødbrems tyder også på at Lianas bremser langt ifra er siste skrik innen ABS-teknologi. Likevel var vi godt fornøyd med bremsene, som er lette å dosere. Liana er utrustet med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), noe som sørger for at bilen opptrer stabilt ved nødbrems.

Svært gode kjøreegenskaper og en god girkasse, men en litt for tørst motor. Hvordan står det til med plass og komfort?