Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke mange år siden over 200 hester i en familiebil ble ansett som noe av det råeste. Vår Laguna har en V6 motor med 210 hester – og er komplett fri for inspirasjon.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du må endelig ikke tro at Renault Laguna Sport Tourer V6 er noe i nærheten av morsom å kjøre – det er den trass sine 210 hester nemlig langt fra.

Derimot er den komfortabel.

Papirkrefter

Trass i at den tre-liters store V6-motoren med 210 hester og et dreiemoment på 285 Nm ved 3.750 omdreininger i minuttet gjør forbausende lite ut av seg vil det være direkte feil å proklamere at bilen ikke har krefter nok. Det har den nemlig. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 8,3 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 230 kilometer i timen.

Treg

Men det er tall. Ute på landeveien, er hverdagen bak Laguna sitt skinntrukne ratt en helt annen. Ved akselerasjon i fart virker bilen orkesløs, slett ikke som en sportslig familiebil med over 200 hester under panseret.

Mye av årsaken til det kan selvsagt ligge i det enkle faktum at noen av hestene blir borte i på veien fra motor via automatkasse og drivverket før de finner veien til drivhjulene og underlaget.

Mykt og kjapt

Inntrykket av komfort styrkes av girkassen. Den girer mykt og kjapt, men vi opplevde likevel noen upresise girskift i tiden vi disponerte bilen. Mulighet for å gire selv har du også selv om akkurat det ikke lenger er unikt for biler med automatgir. I Laguna foregår det ved at du fører girspaken inn i et eget spor hvor du kan velge girene ved å dytte spaken fra deg eller trekke den til deg. Girkassen i Laguna er femtrinns.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ESP redder dagen

Motor og kjøreegenskaper

Også kjøreegenskapene underbygger det faktum at Renault mer mener at Laguna skal være en komfortabel krysser fremfor en hurtig fregatt. Vel kan den overtales til hurtig å fordøye kurvene, men det resulterer i noe krengning og ikke minst en viss grad av understyring. Forsiktig skal du dessuten være dersom du har skrudd ESP av og bremser midt i en sving. Da kan du være sikker på at hekken kommer susende. Likevel er ikke Laguna vanskelig å kjøre, den er forutsigbar – og med unntak av lastevekselreaksjonen – lett å kontrollere. Kjører du i tillegg med ESP på skal det godt gjøres å bringe bilen ut av fatning.

Vi fortsetter med plass og komfort her.