Motor og kjøreegenskaper

Vi har tidligere testet Mondeo med to bensinmotorer. Nå var turen kommet til dieselmotoren.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mondeos to liter store dieselmotor kommer i to varianter - en 90-hester og en 115-hester. Begge varianter har imidlertid en ting til felles - de er gammeldagse. Ford Mondeos dieselmotorer mates nemlig av en ordinær dieselpumpe, i motsetning til konkurrentenes moderne dieselmotorer, som enten mates via et felles reservoar (common rail) eller via pumpedyse-teknologi.

Momentkurve i fritt fall

Vårt testeksemplar var utrustet med 115-hesters-varianten, som på papiret er relativt momentsterk. Ford oppgir i hvert fall at motoren yter akseptable 280 Nm. ved 1.800 o/min. Og det har nok Ford helt rett i. Problemet er at dreiemomentkurven stuper straks turtallet stiger.

Men la oss se på hvordan motorens oppleves i praksis.

Støy og vibrasjoner

Det første du vil legge merke til når du starter opp motoren i Mondeo TDdi, er den støyende og vibrerende gangen - som trekker tankene mot lastebiler og traktorer. Det neste du vil oppdage er at motoren er særdeles svak på lave turtall. Under 1.000 o/min er motoren nærmest død. Du må faktisk opp i 1.500 o/min før motoren klarer å levere akselerasjon.

Dette resulterte i at flere av oss opplevde å kvele motoren ved igangsetting, et fenomen vi ikke har erfart på lenge med en dieselmotor under panseret. Det svake bunndraget resulterte også i uvant mye giring. Når dette sammenholdes med et relativt høyt forbruk, 0,73 liter per mil ved blandet kjøring, sier det seg selv at denne motoren ikke kan anbefales.

Ny motor på vei

Motor og kjøreegenskaper

Betyr dette at du bør holde deg unna Mondeo med dieselmotor? Nei, det betyr bare at du må ha litt tålmodighet. Omkring mars 2002 kommer nemlig Ford Mondeo med en ny dieselmotor - 2.0 TDCi. Denne motoren mates via et felles reservoar og skal yte 130 hestekrefter. Hvis denne motoren blir like vellykket som lillebror 1.8 TDCi, da er det svært god grunn til å vente noen måneder med å kjøpe seg en diesel-Mondeo. Vi ble nemlig imponert over 1.8 TDCi da vi prøvekjørte den i en Ford Focus i vår.

Imponerende kjøreegenskaper

Når det gjelder kjøreegenskaper er det imidlertid ikke mye å utsette på Mondeo. Bilen er en nytelse på landeveien og sportslig nok til å innby til inspirert kjøring. Blant annet er styringen både mer direkte og presis enn det som er vanlig i denne klassen.

Nøytral

Ford har også gjort gode valg når det kommer til hjuloppheng og dempere. Mondeo sitter svært godt på veien og krenging og duving er fraværende fenomener. Mondeo er også uvanlig nøytral og skal provoseres relativt kraftig før den går inn i understyring. Vi tør påstå at Mondeo TDdi har egenskaper som ville holdt med langt kraftigere motorer under panseret. Bilen flyter pent over små ujevnheter og er samtidig retningsstabil, en fin kombinasjon på dårlige norske landeveier.

Vanskelig i byen

Motor og kjøreegenskaper

Mondeo er imidlertid ikke like god i byen. For det første er bilen 473 centimeter lang, noe som i seg selv gjør lukeparkering til en utfordring. Utfordringen blir enda større gjennom det faktum at Mondeo har en relativt høy hekk. Vi kunne også ønsket oss en bedre svingradius.

Lukeparkering er ikke det eneste byfenomenet Mondeo sliter med. Bilen misliker også fartsdumper og slår nedi hvis du ikke tar det svært rolig.

God girkasse

Mondeo 2.0 TDdi er utrustet med en ordinær femtrinns manuell girkasse. Bortsett fra at girspaken med fordel kunne vært flyttet et par centimeter bakover, er det lite å utsette på Mondeo-kassen. Girskift glir greit og vi opplevde aldri problemer med å få girkassen i riktig trinn.

Bra pedal-plassering

Det er ikke ofte vi omtaler fotbrønnen i bilene vi tester, men vi gjør denne gangen et unntak. Vi irriterte oss nemlig over den trange plassen i området rundt fothvilerplaten. På den annen side fortjener Ford skryt for plasseringen av gass- og bremsepedal. Dybdeforskjellen er nemlig svært liten. Det betyr mindre forsinkelse når foten skal flyttes fra gass til brems. Bra Ford.

Når vi først er inne på bremser kan vi nevne at disse er lette å dosere, men at man må bruke relativt mye kraft for å oppnå full bremseeffekt.

En gammeldags motor - som oppveies av glimrende kjøreegenskaper. Men vi kan ikke gi oss her. La oss ta en titt på plass og komfort.