Motor og kjøreegenskaper

En dreiemomentssterk turbodiesel kan ofte gjøre nytten i biler som egentlig best kler en V6er. Toliteren fra BMW gjør ikke helt den jobben i Rover 75 Tourer.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det hender at du blir overrasket med skikkelig bunndrag, men det er som oftest et alt for raskt forbigående fenomen og ikke regelen.

Lavt forbruk

Vi målte 0,63 l/mil ved blandet kjøring. Det er lavt. I oppgitte forbrukstall ligger Rover 75 Tourer CDT i det nedre sjiktet i forhold til konkurrenter det er naturlig å sammenligne med. Det kan ha sammenheng med at 2-literen er relativt effektsvak.

116 hestekrefter ved 4.000 o/min, og et dreimoment på 260 Nm ved 2.000 o/min er nøkkeltallene for motoren. Ytelsen plasserer Roveren blant de treigeste. 0-100 km/t trenger den 1.560 kilo tunge bilen 12,3 sekunder på å klare.

Fin milsluker

Understellet gjør en god jobb på landeveien. Store dumper i høy fart absorberes selvsikkert, og hindringer i byen som fartsdumper og veihull passeres greit. I byen er dempingen på den myke siden.

Aktiv kjøring er ikke Rover 75 Tourers sterke side. Da merkes det godt at bilen er innrettet mot komfort. Den bruker for lang tid på de forskjellige prøvelsene den blir utsatt for, og selv om veigrepet holder blir det for slitsomt å presse Roveren på svingete vei.

Ordentlig

Motor og kjøreegenskaper

Om biler fra andre fabrikanter kan du si komfortabel og sportslig, eller komfortabel og spennende. Rover 75 Tourer er bare komfortabel. Du får ikke noe ekstra, du får kun komforten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den skrenser først med forhjulene hvis du kommer for fort inn i svingen, og det gjør den forutsigbar. Og hvis du vil bremse før du kommer opp i en slik situasjon, er ABS-bremsene med bremsekraftfordeling til å stole på.

Antispinn-funksjonen irriterer ved å slå inn litt vel tidlig, ekstra irriterende er det at kjørkomputeren slår seg av når varsellampen for antispinn blinker.

Like komfortabelt

Den femtrinns girkassen og styringen er som bilens kjøreegenskaper – komfortabelt, men ikke særlig spennende. Utvekslingen i girkassen likte vi, og faktisk så er den ikke alt for sterke motoren fullt ut i stand til å holde bilen i marsjfart i femtegir.

Det har blitt mye om komfort i et avsnitt som heter motor og kjøreegenskaper, enda mer om komfort kan du lese om på denne lenken.