Motor og kjøreegenskaper

Vi hører turboen hyle samtidig som vi slynges fremover. Subaru Forester S-turbo er like sinnsyk som den er underholdende.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Egentlig er Subaru Forester S-turbo det totale og fulle galskap. For hvem trenger egentlig 177 sprelske turbo hester i en bil hvis utseende er en krysning mellom stasjonsvogn og softroader?

Vel, svaret er de som trives bak et bilratt.

En ærbødig påstand

Vår ærbødige påstand er at Forester S-turbo er like morsom på svingete knøleveier som storebroren Impreza WRX. Og hvorfor skulle den ikke være det? Understellet er det samme, trass i at fjæringsveien er lengre på Forester, og motoren stammer fra WRX. Riktignok er ikke alt likt, WRX har tross alt 218 hester og Forester ”bare” 177 hk.

Trives når det snurrer

Forklaringen ligger både i motorstyring og i at turboladeren i Forester er mindre – samt det faktum at 218 hester under Forester sitt panser ville blitt rent ut for meget. De 177 hestene holder lenge, og den mindre turboen gjør bilen mer lettkjørt enn sine mer motorsterke søsken. I WRX har du nemlig en viss grad av turboforsinkelse, noe du ikke opplever bak rattet i S-turbo. Her leveres kreftene jevnt over et bredt register – selv om det ikke er veldig mye krefter å hente under 2.000 omdreininger i minuttet. For det er tross alt en turbomotor vi har med å gjøre, og når turtellernålen tangerer merket for 3.500 omdreininger i minuttet begynner virkelig ting å skje.

Dagens understatement; ”livlig”

Med 177 hester og et dreiemoment oppgitt til 245 Nm ved 3.200 omdreininger er Forester spurtsterk og seig. At akselerasjonen er livlig er det nærmeste vi kommer en underdrivelse. Toppfarten er 198 kilometer i timen og 100 kilometer i timen nåes på 8,2 sekunder. Vi kan skrive under på at det er mer enn raskt nok for en Forester – og i fart er akselerasjonen intet mindre enn imponerende, biltypen tatt i betraktning. Forbruket er imidlertid noe høyt. Vi målte hele 1,1 liter ved blandet aktiv kjøring.

Best uten silikon

Subaru Forester S-turbo har, i likhet med alle andre Subaru modeller, firehjulsdrift. Eller All Wheel Drive (AWD) som Subaru kaller det. Men Subaru satser på det tradisjonelle, og har ikke hoppet på silikon-kløtsj bølgen. Det skal vi være glade for. Kjøreegenskapene blir så mye mer forutsigbare på den måten. Aldri overrasker Forester, og ved inspirert kjøring understyrer den inn i kurvene. Med 177 hester har du imidlertid krefter nok til å kunne styre med gassen, dermed bestemmer du hvordan utgangen blir.

Høyprofilsdekk og glede

Motor og kjøreegenskaper

Det er ingen hemmelighet at vi trives bak rattet på Subaru Forester S-turbo. Med høyprofilsdekk, og høy bakkeklaring, er dette moro også i fornuftige hastigheter – og tilbakemeldingene fra styring og understell er, om enn ikke i verdensklasse, mer enn gode nok til at du underholdes. En ulempe er imidlertid at Forester krenger en god del, noe som gjør at du i begynnelsen tviler litt på Forester sine egenskaper. Sannheten er imidlertid at Forester S-turbo er forutsigbar, trygg og gir kjøreglede som selv enkelte sportsbiler ikke evner å formidle.

At Forester S-turbo er en bil hvis potensiale strekker seg til å more på svingete småveier er morsomt i seg selv – men Forester S-turbo har flere positive sider. Mer om det her.