Motor og kjøreegenskaper

Nissan King Cab er utstyrt med seig dieselmotor, og denne koblet til firehjulstrekk gjør at du kommer frem nær sagt hvor som helst.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Logoen på lemmen bak forteller at King Cab har en volummessig stor motor. Vi håpet at dette skulle gjøre at den ble litt sprek også, men det var bare delvis riktig. Dette problemet og noen andre særegenheter er et problem for pickuper generelt og er ikke spesielt for King Cab.

Stor og seig

Motoren i King Cab er en langsstilt rekkefirer med 2,5 liters slagvolum. Dette er ikke akkurat noen ny konstruksjon og motoren er kun utstyrt med en kamaksel og to ventiler per sylinder. Heldigvis har den både turbo og ladeluftkjøler og dette bringer effekten opp i 104 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er på 245 newtonmeter ved 2.000 omdreininger.

Det vil være urettferdig å sammenligne denne motoren med andre 2.5 liters turbodieselmotorer som sitter personbiler. Den motoren er ikke sterk over et bredt turtallsregister og de siste 1.000 omdreiningene på turtelleren bruker du i praksis aldri. Det blir for mye støy og trekkvilligheten på så høyt turtall er så å si fraværende. Når det er sagt må vi også nevne at vi knapt ville hatt en motor med andre egenskaper når de tunge oppgavene står for tur.

Presis girkasse

Girkassa hadde vi regnet med var noe tungt og fælt med en girspak som hater å bli flyttet på. Dette er feil. Sannheten er at girkassa er presis som bare det. Girspaken er lett å gire med, og det er ingen lastebilfølelse å spore i det hele tatt. Inn- og utkobling av firehjulstrekket går også greit. Frihjulsnavene låser seg selv så du trenger med andre ord ikke å tenke på det. Innkobling av reduksjonsgir går også smertefritt og når du skal koble ut firehjulstrekket må du rygge litt. Det er helt vanlig og byr ikke på noen problemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tung bør

Motor og kjøreegenskaper

Vi fikk dessverre ikke prøvd King Cab med maksimalt tillatt tilhengervekt på 2.800 kilo, men vi hadde en båt som til sammen med tilhengeren utgjør cirka 1.000 kilo. Du kjenner at du har noe på slep, men det er bemerkelsesverdig lite det påvirker bilens ytelser og kjøreegenskaper. Vi regner derimot med at 2,8 tonn vil sette et betydelig preg på fremdriften. For deg som har mange tunge ting å flytte rundt på, er det hevet over en hver tvil at så høy tillatt tilhengervekt gjør at det er svært få ting du må la stå igjen. Skal du bare frakte gods på lasteplanet kan King Cab belastes med 790 kilo inkludert fører.

Brutal mot gjørme

King Cab er i høyeste grad egnet til å gå opp umerkede stier. Vi har tilgang til et forferdelig gjørmehull hvor vi tester firehjulstrekk og fremkommelighet. King Cab har to mekaniske differensialer, en på foraksel og en på balalsel. På bakakselen er det også en differensialbrems. Kraften fordeles i forholdet 50:50 foran og bak gjennom en fordelerkasse. Til tross for at ingen av differensialene kan sperres var fremkommeligheten overlegen. Vi mistet fullstendig respekten for sleipe bakker og dype hull. King Caben kravlet seg frem og vi satte oss kun fast ett par ganger i noe bratte kneiker. De var imidlertid ikke verre enn vi kunne rygge ned å prøve igjen med lengre tilløp. King Cab er verken utstyrt med ESP, antispinn eller annen elektronikk som trer forstyrrende inn i herlige sekvenser med hjulspinn. Blokkeringsfrie bremser er derimot standard.

På veien

På vanlig vei oppfører King Cab seg omtrent som forventet. Den er ikke dårlig, men er ikke på nivå med mer normale personbiler. Den er mindre retningsstabil og fjæringen kan vi best forklare som litt stutt. Det kommer mye av torsjonsfjæringen foran og bladfjærene bak. Bak er det også stiv bakaksel. Vi kunne også ha ønsket oss en mer presis styring, Det hadde gjort livet på langtur lettere. I tillegg er den også plaget med at den svinger mindre enn det rattutslaget skulle tilsi. Som trøst kan vi nevne at vi har opplevd dette flere ganger på personbiler også, og da er det mye mer alvorlig med slike feil.

Stor og krevende

Motor og kjøreegenskaper

I bykjøring kan King Cab være en liten utfordring. For det første er bilen 5,13 meter lang. Dette i seg selv er en skikkelig utfordring, og når det i tillegg er vanskelig se hvor bilen slutter kreves det trening for å kjøre på trange områder. I tillegg merker du med en gang at svingradiusen er for dårlig. Steder du normalt svinger rundt i en vending, må du med King Cab rygge en gang tilbake for å få snudd. Ellers kan du jo alltid nyte den høye bakkeklaringen og store hjul. Høye fortauskanter, dype hull og andre hindringer spiller ingen rolle med en slik bil. Du trenger rett og slett ikke bry deg om det. Du merker knapt at hindringene er der.

Seter, støy og andre detaljer om plass og komfort finner på denne lenken.