Motor og kjøreegenskaper

Vi har alltid hatt en viss skepsis til biler med forhjulsdrift og masse hester under panseret. Saab 9-5 Aero er en slik bil.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi har Saab 9-3 Viggen friskt i minne. Med 230 hester, forhjulsdrift og et langt fra kompetent understell var bilen mer enn en håndfull. Gasspådrag var ikke tilrådelig med mindre du hadde et par filer å gå på – og traksjonen var langt fra ypperste merke.

Når turbo og hjul spinner

Nå kan man ikke sammenliknet Saab 9-3 Viggen med Saab 9-5 Aero. Det er tross alt to helt forskjellige biler. Men 9-5 Aero har 20 hester mer enn Viggen, hvilket vil si at de stakkars forhjulene – i tillegg til å styre – må overføre 250 hester til moder jord. Og vi kan umiddelbart avsløre at det bør være knusktørt før du lar høyrebeinet møte teppet. For den minste grad av fuktighet er nok til at hestene går opp i hjulspinn – og at rattutslag ikke gir styreutslag. Spinner 9-5 Aero i en kurve går det nemlig rett frem. Heldigvis er ESP standard på 9-5 Aero, og dersom vegen er fuktig bør du være svært forsiktig med å skru det av.

En lek

På tørt føre er sannheten en annen. Det verste hjulspinnet er eliminert, såkalt ”torque-steer” (det vil si at bilen begynner å vandre på grunn av at motorens ytelser påvirker forhjulsopphenget) er nær sagt eliminert. Det betyr en henrivende akselerasjon og krefter nok til å blidgjøre selv den mest kresne bilist. Forbikjøringer er en lek, og med 8,2 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen med automatgir er du nærmest kongen av lyskryss – dersom det er din greie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Glem automatgir – spar penger

Ikke fullt så bra er automatgiret. Ikke bare er det i tregeste laget når det gjelder å skifte gir, men det har ingen virkelig sportsfunksjon – ei heller muligheten for å skifte gir manuelt (tiptronic). Sportsfunksjonen kunne Saab likegodt ha spart seg. Girskiftene går ikke nevneverdig fortere og hvor er funksjonen som sørger for at kassen girer ned ved innbremsning til kurvene? Den harde realiteten er at girkassen girer i kurven – noe som ødelegger stabiliteten og som gjør at akselerasjonen ut av kurven blir dårligere.

Heldigvis er automatgir ekstrautstyr. Saab 9-5 Aero leveres nemlig med manuelt gir som standard, hvilket ikke bare gjør bilen raskere, men også sparer deg for 21.700 kroner.

Høyt forbruk

Motor og kjøreegenskaper

Motoren som gjemmer seg under 9-5 Aero sitt panser yter 250 hester – fra 2,3-liters slagvolum. Dreiemomentet er oppgitt til 350 Nm ved 1.900 omdreininger i minuttet og toppfarten med automatgir er 240 kliometer i timen. Du har med andre ord mer enn nok krefter. Motoren reagerer spontant, uten nevneverdig turboforsinkelse. Men forbruket er høyt. Hele 1,34 liter per mil målte vi ved blandet aktiv kjøring, men ved landeveiskjøring og en følsom gassfot bør det være mulig å havne rundt literen på mila.

Komfortabel cruiser

Trass i at Saab 9-5 Aero er en komfortabel cruiser var vårt veivalg preget av små og svingete veier. Og 9-5 overbeviste. Trass sin størrelse formidlet den kjøreglede, og tilbakemeldingene er det lite å utsette på. Forutsigbar er den også, og du skal presse den langt – og gjøre mange feil – før den finner på noe tull. ESP er standard, og fungerer fint. Ved aktiv kjøring vil du nok likevel oppleve noe understyring fra 9-5 Aero – og dersom du er hensynsløs og planter høyrebeinet i teppet kan vi garantere understyring når motoren leverer sine 250 hester til de samme forhjulene som skal styre bilen.

Ute på landeveien er det lite å sette fingeren på. Plass og komfort kan du lese om her.