Motor og kjøreegenskaper

Stort sett er store familiebiler ganske trauste greier med enten firesylindret bensinmotor, eller turbodiesel. Ikke spesielt spennende for å være litt kritiske.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ikke så mange bilfabrikker som har valgt å forbarme seg over effektsugne mennesker hvor hestekrefter er det som teller mest. Hos disse folkene spiller det ingen rolle om det er høyt dreiemoment på lavt turtall eller ikke. Det skal være hestekrefter og det skal være mange av dem.

Løsningen er her

Duellantene har helt lik konfigurasjon. Begge bilene har tverrstilt turbomotor og drivkraften går gjennom en automatkasse og ut på forhjulene. Den største forskjellen er at Volvoen har en femsylindret motor og Saaben har en firesylindret motor. Dette viste seg å ikke ha noen spesiell betydning for resultatet av testen.

Forskjellig til tross

Begge bilene har 250 hestekrefter. I Saab oppnår du denne effekten ved 5.500 omdreininger i minuttet mens du kan nyte kreftene ved 5.200 omdreininger i Volvoen. Det er på dreiemomentskurven det skiller. Volvo har en flat kurve på 330 newtonmeter fra 2.400 til 5.200 omdreininger. Saab derimot kliner til med 350 newtonmeter allerede på 1.900 omdreininger. Dette merket vi tydelig under kjøring. Saaben har betydelig bedre trekkraft fra stillestående og når den i tillegg har bedre gassrespons ble denne mye sprekere i avsatsen enn Volvoen. Volvoen brukte mer tid på å få opp farten og var rett og slett litt treg i starten. Oppover på turtelleren nærmet Volvoen seg igjen, men Saab fremstår som den bilen som er lettest til bens.

Begge mangler grep

Begge disse bilene har for lengst passert fraser som kultiverte og dynamiske. Dette er de to sterkeste stasjonsvognene som finnes med forhjulsdrift, og det merkes tydelig at begge bilene sliter med både veggrep under akselerasjon og det faktum at de samme hjulene også skal styre bilen. Det sier seg selv det blir for mye for de stakkars forhjulene. Når det gjelder hvem som klarer seg best er det Saab. Ikke det at den har så veldig godt feste, men den sitter litt bedre enn Volvoen. Saab har også ESP som standard. På Volvo må du betale 3.550 kroner ekstra – og det er kort og godt for dårlig på en bil med så mye krefter.

Automatgir med og uten

Begge bilene hadde automatgir. Ingen av dem har det som standard og det koster å få dette i tillegg. På Volvo koster femtrinns automatgir 18.500 kroner og skal du ha Geartronic (mulighet for sjalte selv) må du ut med 3.150 kroner i tillegg. Volvo har to kjøreprogrammer. Det er normalt sjaltemønster og vinterprogram. Saab skal også ha noen kroner for automatgir. 21.700 kroner koster det og da får du tre kjøreprogrammer; normal, sport og vinter. Ingen av bilene har girkasser som passer bilene spesielt godt. De er for myke og snille. Girkassen i Volvoen har den åpenbare fordelen at du kan gire selv. Det gjør det enklere å gire når det passer deg og du kan lett gire ned foran svingene, men et mer sportslig sjalteprogram ville vi hatt uansett. Saaben har et sportsprogram, men det virker ikke slik det skal. Det girer for tregt og det girer heller ikke ned når du bremser ned foran svingene. Det girer først når du gir gass ut av svingen, og for entusiastene er det i seneste laget. Vi ble ikke noe særlig dus med noen av disse automatkassene og ville sterkt vurdert å kjøpe manuelt gir. Det gjør bilene raskere, billigere og reduserer forbruket.

Storforbrukere

Motor og kjøreegenskaper

Store motorer er ikke nødvendigvis tørste i utgangspunket, men potensialet er i høyeste grad til stede. Duellantene skal greit kunne kjøres på under en liter per mil, men vi klarte ikke det. På aktiv landeveiskjøring brukte Volvoen 1,25 liter per mil og Saaben brukte 1,36 liter per mil. Kundene til disse bilene har nok neppe likviditetsproblemer, men forbruket er likevel i høyeste laget.

Best på tur

Begge bilene operer i en klasse hvor kundene stiller høye krav. Gode kjøreegenskaper er viktig og bilene bør takle det meste uten å nøle. Med 250 hestekrefter til disposisjon vil vi ha sportslighet og kjøreglede. Saaben er den mest sportslige med god margin. Motoren er hvassere i Saab, fjæring og understell er et hakk nærmere fasiten til kjøreglede og styring og veigrep er også mer patent på Saab enn på Volvo. Begge bilene egner seg allikevel best på langtur, og Volvoen skårer best på akkurat dette punktet. Den har som nevnt det mest behagelige oppsettet og det er ikke mye som taler for å velge en annen bil for de aller lengste etappene.

Det er Saab 9-5 som har imponert mest så langt i testen, men Volvoens paradegren, plass og komfort gjenstår.

Dette kan du lese om i neste kapittel om plass og komfort.

Testvinner motor og kjøreegenskaper

Testvinner motor: Saab 9-5 Aero

Testvinner kjøreegenskaper: Saab 9-5 Aero

Mer om Saab 9-5 Aero kan du lese om her.

Mer om Volvo V70 T5 kan du lese om her.