Motor og kjøreegenskaper

Ferrari 360 Modena F1 er dens fulle navn. Dens fulle potensiale lar seg ikke utnytte på norske veier –men vi fant sider ved Ferrarien som vi aldri trodde vi skulle få oppleve…

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Solen skinner, og vi har lagt bak oss transportetappene. For E18 sørover blir ikke spennende – ei heller bak rattet i en Ferrari. Faktisk ble transportetappen ganske så slitsom, for både motoren og ikke minst dekkene gjorde sitt ytterste for å overdøve Ni-timens programleder. Lydløst var det med andre ord ikke bak Ferrariens skinnkledde ratt.

Derfor var det befriende å se veiens sidemarkering bryte opp og bli stiplete. Legge overfylte veier bak seg og ønske svingene velkommen.

Perfekt balanse

Og det skulle ikke mange svinger til før vi skjønte at dette skulle bli en dag helt utenom det vanlige. Styringen formidlet den perfekte følelsen, motorens monotone murring ble erstattet av en sang hvis toner grenser mot det absurd vakre – og gassresponsen er nydelig. Når også balansen var perfekt ble advarselskilt om svingete vei møtt med nedgiring og et bredt smil.

Redselen melder seg

En Ferrari 360 Modena F1 akselererer noe voldsomt. De 400 hestene sørger for at 100 kilometer i timen nåes på 4,5 sekunder – og at akselerasjonen ikke stopper før pila på speedometeret har passert 295 kilometer i timen. Ved 3.500 omdreininger våkner motoren. Draget blir nærmest uvirkelig, og når turtelleren passerer 6.500 omdreininger er skyvet så kraftig at redselen sier stopp, fornuften nei, mens adrenalinet og den rene og skjære gleden trykker gassen enda lengre ned i teppet. I et forsøk på å finne alle av de 400 hestene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Litt bred – ellers perfekt

Aldri har det vært enklere å håndtere en Ferrari, enn hva det er med 360 Modena F1. Og aldri har det bydd på mer glede. Brølet fra V8eren, suget under akselerasjon, suget under bremsing og den nydelig balansen gir bilen egenskaper til å glede vi knapt trodde var mulig. Det eneste som setter begrensninger er bilens bredde, for to meter bil i bredden er mye når veien er smal og svingete. Likevel trives vi med bilen på svingete veier. I inngangen understyrer Ferrarien en smule, så blir styringen tyngre og bilen stabiliserer seg – for å avslutte svingen med en ørliten overstyring. Perfekt og fantastisk underholdende.

Som Schumacher

Vi girer som Michael Schumacher i 360 Modena F1, med hendler på baksiden av rattet. Trekk hendelen til deg to ganger og bilen girer to ganger – og den girer raskere enn hva du ville ha klart med manuelt gir. Overraskende nok girer også F1–kassen mykt. Ved vanlig kjøring minner girskiftene mer om det du finner i en Jaguar enn i en sportsbil av Ferrari 360 sitt kaliber. Ved power-shift, når du girer uten å slippe gassen, er riktignok skiftene noe råere, det blir de også dersom du trykker på knappen merket ”Sport”.

På sitt mest kompromissløse

En knapp som forøvrig gjør mer enn kun å forandre hastigheten på girskiftene. For i tillegg til å muliggjøre enda raskere giring, strammer sports-knappen opp understellet og gir anti-spinn funksjonen litt mer spillerom. Vi hadde det imidlertid best når vi slo anti-spinn av. Da blir Ferrarien på sitt mest kompromissløse, og sitt mest underholdende.

Resepten på underholdning

Motor og kjøreegenskaper

For det er ikke til å komme i fra at kombinasjonen svingete vei langt fra folk, full bensintank og en Ferrari 360 Modena F1 nok er den beste formelen for underholdning – selv om det er nærmest umulig å utnytte bilens fulle potensiale på offentlig vei. Likevel vil du glede deg over motoren og over de presise tilbakemeldingene du får. At grepet er godt er en selvfølge, men at det skulle være så bra som det faktisk er her overrasker. Det er nesten så vi frykter mer for at asfalten skal løsne fra underlaget enn at dekkene skal miste grepet i asfalten.

Lettkjørt som en Golf

All sin kjøreglede, sine krefter og ikke minst sine fartsressurser til tross har Ferrari 360 Modena F1 også en annen side. Det går nemlig å bruke bilen til annet enn kun å kjøre fort. I byen snirkler den seg uanstrengt mellom parkerte biler, over trikkeskinner og gjennom smug. Og det verste av alt er at den har blitt lettkjørt. Ferrari 360 Modena F1 har sågar en funksjon for automatgir. Da tar elektronikken over girkassen og sørger for at det beste giret er valgt ut fra rådende omstendigheter. En Volkswagen Golf er nesten mer tungkjørt i byen enn dette rasedyret av en bil.

Lettkjørt er likevel ikke det samme som komfortabel, men det kan du lese mer om her.