Motor og kjøreegenskaper

Under skallet i SL 500 skjuler det seg teknikk som kan få romfergen til å se ut som om den stammer fra Trilobittenes tid. Og under panseret en feit V8er.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi kjører åpent og er egentlig litt skuffet. For bak rattet i en sportsbil skal det brumme – og spesielt når bilen har en grom V8-motor under panseret. Men brumme gjør det ikke fra V8-motoren i SL 500. Til det er den for kultivert. Ironisk nok er lyden på tomgang mer imponerende enn lyden ved fullt gasspådrag.

Silkemyk

Imponerer gjør likevel motoren i SL 500. Sin silkemyke gange, og den nærmest arrogante kraftutfoldelsen, sammen med et automatgir som sjalter så mykt at den gamle floskelen om varme kniver som glir gjennom smør igjen blir aktualisert, sørger for det. I byen, på landeveien eller på motorveien. Krefter finnes i overflod , og motoren er like lykkelig på tomgangshastighet som den er når du lar gassfoten synke ned i teppet.

Høyt forbruk

Og det skulle bare mangle. Med et slagvolum på femliter, 306 hester og et dreiemoment på 460 Nm fra 2.700 til 4.250 omdreininger sier det seg selv at motoren trives når den må jobbe. Derfor trekker den den 1.845 kilo tunge bilen fra stillestående og opp til 100 kilometer i timen på 6,3 sekunder, mens toppfarten som vanlig er begrenset til 250 kilometer i timen. Men kraftens mekka må ha mat, og i SL 500 betyr det bensin. Så mye at du står i fare for å motta julekort fra selveste Olje- og energiminister Einar Steensnæs. Ved aktiv blandet kjøring setter de åtte sylindrene 1,57 liter bensin til livs per mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke lett

Motor og kjøreegenskaper

Noe av grunnen til det ligger selvsagt i det enkle faktum at SL 500 slett ikke er noen lettvekter. Hele 1.845 kilo veier den, og det er med en viss skepsis vi svinger av hovedveien for å gi oss i kast med svingete småveier. For 1.845 kilo som skal skifte retning gir oss noen assosiasjoner til den gang vi lærte om masse og forflytninger av slikt.

Smilet kommer

Derfor er det med en viss glede vi opplever en bil som slett ikke har noen protester å komme med når vi vrir på rattet. Presist – og nærmest uten krengning – kommer vi oss gjennom kurven. Flere kurver senere har vi tatt i bruk sportsinnstillingen på ABC (Active Body Control) og den litt bekymrede minen er byttet ut med et bredt glis. Tilbakemeldingene er presise, bilen nøytral og ABC forhindrer at bilen krenger samtidig som oppsettet blir på den riktige siden av sportslig. Når veggrepet i tillegg er formidabelt, og ESP er sikkerhetsnett, er svingete vei en sann glede.

Sikrere bremser

God nytte av motoren har du også. Uten den minste protest trekker den deg mot neste kurve, og responsen er bra. Joda, kjøreglede har SL 500 i høyeste grad. Sin tekniske kompetanse beviser den dessuten til det fulle, med bremsesystemet SBC (Sensotronic Brake Control) som fanebærer. Hemmeligheten ligger i at den gode gamle bremseservoen er kastet til fordel for en hydraulisk pumpe, mens bremsepedalen er koblet til en datamaskin som registrerer hvor hardt du trykker på bremsepedalen - og hvor fort skiftet mellom brems og gass går. Dermed oppnås maksimalt bremsetrykk langt raskere enn ved konvensjonelle systemer, samtidig som SBC fordeler maksimal bremskraft til hvert individuelle hjul. Når veien er våt sørger dessuten SBC for å tørke bremsene mens du kjører.

Klasker mot kroppsveggen

Motor og kjøreegenskaper

Dermed har SL 500 bremser som lett visker vekk hastighet, og en simulert nødbrems er smertefull. Vi henger i stroppen og kan nærmest føle de enkelte innvollene der de klasker mot kroppsveggen. Også stabilitetsprogrammet ESP fungerer utmerket. Det retter opp akkurat så sent at de som trives bak et bilratt får litt spillerom, og akkurat tidsnok til at de som kanskje ikke er så vant til å kjøre bil ser for seg 1,8 tonn SL og 1,5 millioner kroner rase mot avgrunnen – og dermed får den advarselen de trenger.

Men SL 500 er så mye mer enn motor og svingete veier. Det er også komfort – men mer av det finner du her.