Motor og kjøreegenskaper

La det være sagt med en gang, det er ingen feil eller svakheter med disse motorene. Det eneste er at den ene motoren passer oss mye bedre enn den andre.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Lexus er utstyrt med en 4,3-liters motor som yter 284 hestekrefter ved 5.600 omdreininger og 419 newtonmeter ved 3.500 omdreininger. Den har to overliggende kamaksler per sylinderrekke og benytter seg av variable ventiltider. Motoren arbeider uanstrengt og lavmelt og akselerasjonen er akkurat rask nok til at vi kan si at bilen har det lille ekstra. 0-100 kilometer i timen klarer den på 6,4 sekunder.

Mercedesen er utstyrt med en 5-liters motor som yter 306 hestekrefter også ved 5.600 omdreininger. Dreiemomentet er på 460 newtonmeter ved 2.700 omdreininger i minuttet. 0-100 går unna på 6,3 sekunder, med andre ord kun marginalt i kjappere enn Lexus. Mercedes benytter seg ikke av verken variable ventiltider eller variable ventilløft. Mercedes-motoren har to tennplugger og tre ventiler per sylinder og en overliggende kamaksel per sylinderrekke.

En slem og en snill

Motor og kjøreegenskaper

Motoren i Lexus SC 430 går svært kultivert. Med taket på hører du praktisk talt ikke at den går i det hele tatt. Det er sjelden vi opplever en kupe så taus og en bil så blottet for vibrasjoner. Dette gjelder også når turtelleren får boltre seg over hele skalaen. Dette er med andre ord en bil for dannede og modne mennesker som har vokst fra seg den verste rallyinteressen. Uansett hvordan du velger å bruke de 284 hestekreftene du har til disposisjon blir ikke dette noen annet enn en dynamisk kjøremaskin. Det går fort nok, men SC 430 vil ikke bli herjet med.

Merceds-Benz SL 500 er på sin side en smule annerledes. Når du fyrer opp motoren er det ingen tvil om at åtte sylindere blir fylt med luft og bensin. Her er en god del av V8-erens lydpotensiale tatt godt vare på i forhold til i Lexus. Med mer turtall blir det bare bedre og bedre. Mercedes-motoren har røst som større kattedyr og responsen i motoren tyder også på at dette er en bil som liker å få være med ut å leke. De 306 hestekreftene leveres kontant og den oppleves som mye friskere og mer arbeidsvillig en Lexus-motoren.

Sportslig

Motor og kjøreegenskaper

SL 500 er utstyrt med noen elektroniske gismoer som gjør underverker med kjøreegenskapene. To av disse er ABC (Active Body Control) med sportsfunksjon og bremsesystemet SBC (Sensotronic Brake Control). ABC-Sport som det står på knappen på midtkonsollen gjør at bilen verken krenger i svinger eller dykker under kraftig bremsing. I toppen på fjærbenene sitter det en hydraulisk enhet som sørger for at bilen holder seg rett. Dette resulterer i ett enormt veigrep og alle svinger kan hilses velkommen med et bredt smil. Selv om bilen er tung kamufleres kiloene godt og dette gjør til slutt at du kan nyte en kjøreglede helt utenom det vanlige. De spesielle bremsene distribuerer bremsekraft individuelt til hvert enkelt hjul. Dette gjør blant annet at du får mye bedre bremseeffekt på bakhjulene enn du ville fått med konvensjonelle bremser. Bremsene tørker også skivene når du kjører på våt vei. De tar også første premie når det gjelder bremseeffekt, og når ABS-funksjonen jobber slipper du risting i pedalen. Dette er hovedingrediensene som gjør dette til en bil for litt mer aktive sjåfører.

Ikke sportslig

Lexus på sin side appellerer til de som har et mer avslappet forhold til bilkjøring. Den har ikke slike avanserte funksjoner som Mercedesen, og til den bruk som vi syntes Lexusen passet best til, gjorde det heller ikke så mye. Lexusen skyver unna omtrent like bra som Merecedes, men bak rattet på Lexus behersket vi oss. I stedet for rive bilen gjennom svingene ble det til at vi brukte bremsen for slippe de helt store påkjenningene fra G-kreftene. Lexusen har også et skikkelig veigrep, men føles ikke på langt nær så kontrollerbar når du nærmer deg grensene. Lexus har en litt merkelig kombinasjon av fjæring, demping og dekkutrustning. Fjæring og demping er forholdsvis mykt satt opp mens bilen er utstyrt med ”verstinghjul”. SC 430 har dekk i dimensjonen 245/40-18 rund baut og dette gjorde at den både sporet en del og gjorde en del sideveis forflytninger som vi ikke hadde noe særlig sansen for. Under nedbremsinger ble denne effekten enda sterke og ikke selv de sterkeste armer klarer å holde bilen på rett spor. Hvis Mercedesen er en optimal kurveracer er Lexus en mer optimal glider som også er litt kresen på veikvaliteten.

Herlige automater

Begge bilene har gode automatkasser som sjalter silkemykt. Det eneste du merker er at turtallet synker. Lengter du etter biler som banker inn girene på rekke og rad, finner du ikke det på noen av disse. Mercedesen girer raskere og føles av den grunn noe friskere. Lexus har en håpløs sjaltegate. For å bevege spaken fra ”D” og tilbake til ”L” må du krangle deg gjennom en lang labyrint med bevegelser til høyre og venstre. Raskt går det i hvert fall ikke. Mercedes har droppet sitt sikksakk system til fordel for en posisjon hvor du bare vipper spaken til høyre for å få høyere gir og til venstre for å sperre girkassen i et lavere gir. Begge bilene er utstyrt med både sportsprogram og vinterprogram på sine girkasser. Som vanlig gir ikke disse funksjonene de helt store halleluja opplevelsene, men de er der, og med litt godvilje får du en bil som er litt kvassere hvis du ønsker det. Vinterprogrammene sløver ned ytelsene og er sikkert greit hvis det skulle bli glatt. ESP og VSC er nok likevel det du setter mest pris på hvis du skulle være så uheldig å få snø og is under dekkene.

Mer om plass og komfort finner du her.

Testvinner motor og kjøreegenskaper

Testvinner motor: Mercedes-Benz SL 500

Testvinner kjøreegenskaper: Mercedes-Benz SL 500

Mer om Mercedes-Benz SL 500 finner du her.

Mer om Lexus SC 430 finner du her.