Motor og kjøreegenskaper

C 270 T CDI veier 1.650 kilo, men kunne ha veid dobbelt så mye uten at den muskuløse dieselmotoren hadde fått problemer.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Noe av det mest påfallende ved C 270 T CDI, er nemlig hvor uanstrengt den 2,7 liter store dieselmotoren arbeider. Den femsylindrede motoren er selvsagt direkteinnsprøytet og mates under høyt trykk via et felles reservoar (common rail).

Ved hjelp av turbolading yter motoren voksne 370 Nm allerede ved 1.600 o/min og 170 hestekrefter ved 4.200 omdreininger. Dette ser bra ut på papiret, og føles minst like bra i virkeligheten. Motorens voldsomme potensiale resulterer i at man alltid har en følelse av kraftoverskudd, uansett hvor bratt bakken er eller hvilken hastighet man holder når man trykker gasspedalen i bunn.

Herlig skyv

Motoren produserer akselerasjon allerede fra 1.500 o/min og det dreiemoment-baserte skyvet opp til 3.000 o/min er herlig. Deretter overtar hestekreftene, som trekker friskt opp til 4.300 o/min, der den automatisk girkassen legger inn neste gir.

Motoren er altså svært fleksibel. Dette, kombinert med en relativt kvikk gassrespons, gjør bilen svært godt egnet for forbikjøringer. Korte akselerasjonsfelt er heller ikke noe problem med denne bilen, som tross sine 1.650 kilo klarer 0-100 kilometer i timen på 9,4 sekunder - med automatkasse.

Potent lydbilde

Dieselmotorer er ikke kjent for å levere spesielt vakre lydbilder. Derfor ble vi overrasket over den potente lyden 2,7-literen skaper på høye turtall. Låten minner faktisk om den som produseres av en annen femsylindret drivkilde - Volvos 250-hesters bensinmotor.

På lave turtall er imidlertid motoren, sammenlignet med mange andre dieselmotorer, svært sivilisert. På tomgang er vibrasjonene knapt merkbare og lydnivået godt dempet. Og så lenge man holder seg under 2.000 o/min på landeveien, og det må man hvis man ikke skal bryte norske fartsgrenser, er motoren knapt hørbar.

Akseptabelt forbruk

Motor og kjøreegenskaper

Vi målte et forbruk på 0,97 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som er akseptabelt med tanke på bilens vekt og størrelse. Med en litt mer forsiktig gassfot er det helt sikkert mulig å få forbruket ned mot Mercedes-Benz' egne tall - 0,74 liter per mil. Dette gir bilen, som rommer 62 liter drivstoff, en respektabel rekkevidde - drøye 80 mil.

Myke girskift

Vårt testeksemplar var utrustet med en femtrinns automatgirkasse. Girkassen er komfortorientert og leverer myke og behagelige girskift. Som kjent er det slik at automatiske girkasser stjeler en del krefter sammenlignet med manuelle girkasser. Men med tanke på den komforten automatkassen leverer, ofrer vi gjerne noen tideler på akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen.

Kassen reagerer relativt raskt ved kickdown, men nekter å gire ned hvis turtallet ligger over 2.300 o/min. Dette er imidlertid ikke noe problem, fordi motorens hovedstyrke ligger så lavt i turtallsregisteret.

ESP og vinterprogram

Bakhjulsdrevne stasjonvogner er i utgangspunktet ikke spesielt godt egnet for vinterføre. Men takket være girkassens vinterprogram og det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), er det fullt mulig å overleve en vinter med C 270 T CDI.

Vinterprogrammet sørger blant annet for mykere igangsetting ved at 2. giret brukes allerede fra stillestående, mens stabilitetsprogrammet tar i bruk både bremser og redusert motoreffekt for å forhindre hjulspinn og skrens.

Velfungerende stabilitetsprogram

Og at stabilitetsprogrammet fungerer godt, fikk vi bekreftet på en glatt parkeringsplass. Ved deaktivering av stabilitetssystemet er bilen nærmest uhåndterlig. Ved kraftig gasspådrag går bilen nærmest umiddelbart inn i piruett, selv når man tviholder på rattet og forhjulene peker rett frem. Med ESP innkoblet forandrer bilen fullstendig karakter - det blir kort og godt umulig å fremprovosere bakhjulssladd.

Imponerende dempere

Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke bare stabilitetsprogrammet som imponerer. Vi lot oss også imponere over fjærer og dempere. C 270 T CDI spiser nærmest alt som finnes av hull, smådumper og telehiv og oppleves som om den svever over ujevnhetene. Denne bilen er blant de få vi har testet som også håndterer vaskebrett-veier uten at det går nevneverdig ut over komforten.

Stor, men praktisk

De gode demperne medvirker til at C 270 T CDI blir en flott langturbil. Den presise styringen og det faktum at bilen er svært retningsstabil bidrar i samme retning. Det som overrasket mer, er at bilen også egner seg svært godt i byen. Kombinasjonen automatgirkasse, parkeringssensorer (ekstrautstyr) og en usedvanlig god svingradius sørger for at man beholder hvilepuls selv i de trangeste parkeringshus.

Gode bremser

Bremseredskapene befinner seg i samme divisjon som motoren. Bremsene er lett dosérbare og bilen opptrer stabilt ved nødbrems. Bremsepedalen vibrerer også mindre ved nødbrems enn det man opplever i mange andre bilmodeller. Vi kunne imidlertid ønsket oss mindre dybdeforskjell mellom gass- og bremsepedal. I tillegg hadde fotbrekket blitt byttet ut med et håndbrekk hvis vi fikk bestemme.

Til tross for disse to avsluttende bemerkningene, ble dette et svært positivt kapittel. La oss finne ut om C 270 CDI imponerer like mye når det kommer til plass og komfort.