Motor og kjøreegenskaper

Veigrepet kan best betegnes som massivt, og motoren er gjør det mulig å sette veigrepet på prøve.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren trenger ikke mer enn 2.500 o/min før fullt dreimoment er tilgjengelig, hvilket gjør at den både er og føles fleksibel.

Sterk og sprek

230 newtonmeter (Nm) ved 2.500 o/min og 163 hestekrefter ved 5.300 o/min er nok til at den 4,84 meter lange stasjonsvognen følger godt med i trafikken, og skyvet holder til forbikjøring.

Den kompressormatede toliteren gir klare signaler om hvor effekten er høyest, og ved aktiv bruk av låsefunksjonen i automatgirkassen blir den 1.640 kilo sprek nok på svingete norske veier.

Massivt

Testbilen var utstyrt med 17-tommers felger og dekk i dimensjonen 235/45R17. Det gir selvsagt god vedheft til underlaget, men det var måten det foregikk på som imponerte.

Hvis du presser den store stasjonsvognen på svingete veier, svarer den med en selvsikker moderat forhjulsskrens før hele bilen blir med dit forhjulene peker.

Greie tilbakemeldinger gjennom rattet, og gode bremser øker kjøregleden. Også det elektroniske stabilitetssystemet (ESP) har innebygget nødvendig romslighet til ikke å blande seg for mye inn i kjøringen.

Sliter

Motor og kjøreegenskaper

Uten at du merker det bak rattet jobber nok den relativt lille rekkefireren tungt for å holde siget opp, særlig i bytrafikk. Det er påfallende forskjell mellom forbruket i by og forbruket på landeveien.

Vi hadde et testforbruk på 1,16 l/mil. Det er som forventet for en bil på denne størrelsen. Oppgitte forbrukstall er 0,76 l/mil på landeveien, og hele 1,45 l/mil ved bykjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke storbilfølelse

Har du skrekk for undermotoriserte slagskip med ditto kjøreegenskaper? Du trenger ikke være redd for det i en E200. Som sagt er kjøreegenskapene gode, med de dekkene testbilen hadde kan vi nesten si kvikke.

Automatgiret er godt tilpasset motorkarakteristikken, og det er ikke nødvendig å gjøre store forberedelser før for eksempel en forbikjøring. Tip-shift, som Mercedes-Benz kaller muligheten for manuell overstyring av automatgirkassen, er egentlig bare nødvendig å bruke ved aktiv kjøring.

Parkering og bytrafikk byr heller ikke på store utfordringer. Svingradiusen er som på en småbil, og oversikten er god.

Plass og komfort kan du lese om her.