Motor og kjøreegenskaper

Svak motor klarer ikke helt å fjerne kjøregleden, for Renault Clio har solide kjøreegenskaper.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Forutsigbarhet er et viktig element i en bils kjøreegenskaper. Renault Clio er forutsigbar, men det er mer bevegelse under svingkjøring enn i for eksempel tyske konkurrenter. Det tar Clio igjen ved å være spesielt komfortabel for å være en småbil.

Svinger lett

Den elektriske servostyringen i Clio er veldig lett i bykjøring, og styringen krever tilvenning på landeveien. Forhjulene skrenser litt hvis det går for fort inn i svingen, og du skal finne på mye før Clioen mister grepet.

Litt enkelt kan man si at all bevegelse i form av krenging og piping i dekk til tross, det skal mye til før den lille franskmannen er villig til å gi slipp på kontakten med asfalten. Og i vanlig marsjfart på svingete veier er Clio både svingeglad og sporsikker.

Lett girkasse

Opplevelsen av girkassen er som servostyringen, lettbrukt og litt uinspirerende. Skiftemønsteret er tydelig og skiftene er lette. Det er bra fordi girskiftene blir hyppige skal Clio 1.2 henge med i trafikken.

Lyset forsvinner

En skummel detalj i Clio er at det er lett at man kommer borti hovedlysbryteren når man skal skifte fra nærlys til fjernlys. Med bare parklys blir det veldig mørkt på norske høstveier.

Selvsagt er det et element av slurv fra førerens side som gjør at bryteren vris, men det burde ikke være mulig å få til. Andre bilprodusenter med lignende bryter har sørget for at det er så vidt mye motstand i vribryteren at dette ikke er noe problem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svak motor

Vi har ikke engang kjørt den svakeste utgaven av Renaults 1,2-liter. Den har 60 hestekrefter. Vår bil var en 16 ventilers 75 hester, og vi synes den var for svak.

Dreimomentet er så vidt tresifret, 105 newtonmeter (Nm) ved 3.500 o/min. Effekttoppen på 75 hestekrefter kommer ved 5.500 o/min.

Denne motorkarakteristikken antyder at Renault Clio er en bil som må presses med høyt turtall. Det er ingen problemer forbundet med å la motoren jobbe på høyt turtall, støynivået er akseptabelt, men det er litt slitsomt. Det føles heller ikke som det ligger noen gevinst i å tyne motoren.

Bremsesikkerhet

Motor og kjøreegenskaper

ABS-bremsene på Renault Clio er utstyrt med elektronisk bremsekraftfordeler og panikkbremsassistanse. Begge deler er med på å høyne sikkerheten skulle en farlig situasjon oppstå.

Bremsene virker effektive til tross for at Renault har valgt å utstyre Clio med trommelbremser bak.

Høy fjæringskomfort

På landeveien oppleves Clio som en større bil. Ujevnheter glattes ut ved hjelp noe som må være klassens mest komfortable småbilfjæring. Kjøreegenskapene lider ikke av fjæringen som oppleves som myk – du skal presse Clio hardt for å lokke frem de bevegelsene vi har nevnt tidligere.

Små ujevnheter er ikke Clio like sterk på. Små skarpe kanter høres og føles.

Mer om komfort kan du lese i neste avsnitt, Plass og komfort.