Motor og kjøreegenskaper

BMW satser ambisiøst på valvetronic. Både 316 Ti Compact, vår 318 i og nye 7-serie har valvetronicmotorer. Men er valvetronic lik kjøreglede?

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du merker egentlig liten forskell på en valvetronic motor og en konvensjonell firesylindet bensinmotor. Gassresponsen er nok litt kjappere og forbruket litt lavere – men langt fra oppsiktsvekkende. Vi målte vår 318 i med automatgir til et forbruk på 0,86 liter per mil ved blandet kjøring.

Kultivert

Det som derimot overrasket med motoren i 318 var dens gange. Sjeldent har vi kjørt en mer godlynt og kultivert firesylindret motor. Men kultivert til tross, motoren trives best på høye turtall – noe ikke minst de tekniske data viser. Maksimalt effekt på 143 hester oppnås nemlig ikke før ved 6.000 omdreininger, mens motorens 200 Nm først står klare ved 3.750 omdreininger i minuttet.

Derfor var vi skeptiske når vi satte automatkassen i ”D” og la ut på tur. For automatkasser og sportslige turtallsmotorer er ikke det som erfaringsmessig passer best sammen.

Bredt register

Det er i og for seg også riktig for BMW 318 iA sitt vedkommende, for motoren trenger turtall for å våkne – og drar til langt inn på rødmerket før den gir seg. Likevel ble det ikke stressende å kjøre 318, for motoren har et bredt register å spille på hvilket betyr at du slipper å plages med en girkasse som hele tiden sjalter.
.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Godlynt

Derfor er det like godt å velge 318 i med automatgir, for understellet gir ikke akkurat assosiasjoner til Le Mans. Det er mykt satt opp – komfort er tydelig prioritert før sport – og antispinnfunksjonen er nærmest håpløs. Med antispinn koblet inn er likevel BMW 318 iA godlynt, den finner sjeldent på noe uforutsett og den raskere styringen som har kommet 3-serie til del er en nytelse i presisjon og tilbakemeldinger.

Men rør knappen på midtkonsollen, og historien blir en annen.

Harmonien forstyrres

Motor og kjøreegenskaper

På de fleste biler – også BMW – kan du nemlig ofte koble ut antispinn ved å trykke på en knapp. Ett kort trykk kobler imidlertid ikke funksjonen ut, men gjør 318 iA til et uforutsigbart monster. Understyring, overstyring, hjulspinn eller grep er alle faktorer som dukker opp nærmest som trukket opp av en hatt – og som slett ikke evner å gjøre kjøreturen komfortabel. Poenget med denne mellomposisjonen på anti-spinnsystemet skjønner ikke vi, spesielt ikke siden anti-spinnfunksjonen fungerer så godt som den gjør i utgangspunktet.

Å koble ut anti-spinn går også. Men det fordrer at du holder knappen for anti-spinn inne lenge. Vi måtte lete i instruksjonsboken for å finne ut av at funksjonen fantes.

Hvor er kjøregleden?

Veldig inspirerende er BMW 318 iA ikke å kjøre, men kjøreegenskapene er gode og bilen er lett å holde kontroll på – bare du ligger unna knappen for anti-spinn.

Vi er skuffet over interiøret på BMW 318 iA. Det er rett og slett vel spartansk for en så dyr bil å være – men påvirker det komforten?