Motor og kjøreegenskaper

330 Nm – det holder. 150 hestekrefter – det holder nesten, for BMW 3-serie har kjøregenskaper du får lyst til å teste.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du får ikke oppfylt alle ønskene, men de ønskene som blir innfridd blir det til gagns. For eksempel ønsket om kraft ved forbikjøringer, sjelden har vi opplevd mindre styr for å komme seg forbi bilen foran.

Igjen

Vi har skrevet mye om hvor sterke nye moderne dieselmotorer er, og lite om hvor kjedelige de egentlig er å ha under panseret med sine flate dreimoment-kurver og bråslutt på krefter.

Nyhetens interesse har lagt seg, og kravet til nye dieselmotorer er høye når det gjelder ytelser. Den 2-liters common rail dieselmotoren i BMW 3-serie innfrir. Common rail (felles innsprøytningsreservoar) er ved siden av litt større motorvolum årsaken til at 320d-motoren har fått bedre ytelser. Motoren bringer også tilbake litt kjøreglede, her er det ikke nødvendig med rutinemessige girskift på 3.750 o/min.

Under aktiv kjøring var bilen en fryd, og vi lurte på hva som skiller BMW-dieselen fra andre moderne konkurrenter. Svaret er strengt tatt at ingenting skiller. Den er riktig nok sterk, og bare 150-hesters dieselen til Volkswagen på 1,9-liter som kan matche den på ytelser hvis vi ser på motorer med inntil 2 liter slagvolum.

Bredere

Motor og kjøreegenskaper

Etter at vi fant ut hvor kreftene befant seg, var det lett å kjøre slik at 320d fikk yte sitt beste. Turtallsområdet for effektiv bruk av krefter er relativt bredt, og karakteristikken slik at det man føler når girskift er på sin plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Girkassen er godt tilpasset motorens ytelse. Faktisk er femtegiret et fint gir også på norske landeveier. En innvendig er at gir nummer to, som er lett å ty til når man er i bytrafikk, ikke er lavt nok til å bruke som myk start når hjulene så vidt triller. Da kveles motoren brått, og det henger sammen med at det nesten ikke er krefter i motoren på lavt turtall.

En annen innsigelse mot BMW-kassen henger også sammen med brukskomfort. Slurv når du skal velge førstegir ender ofte med at girspaken blir plassert i revers.

Snilt forbruk

Et gjennomsnittsforbruk på 0,69 l/mil på en type kjøring som vanligvis medfører over literen er bra. Tankvolumet er på 63 liter, og det innebærer at du kan kjøre over 90 mil mellom hver gang tanken må fylles.

Også når vi ser på oppgitte forbrukstall klarer 320d seg bra i forhold til konkurrentene, faktisk helt i toppen. Bensin- og dieselpriser er ganske like om dagen, men med et så lavt forbruk er dieselfordelene sterke utover avgiftsbillig kraft. 15 ganger har bensinmotoristen vært å fylt for hver 10. gang dieselbilisten utfører samme ærend.

Tretrinns antispinn

BMW kaller sitt antispinnsystem ASC+T. Det er standard på alle firesylindrede BMWer. Tidligere var valgmulighetene av eller på. Problemet for oss på snøføre var at systemet hadde for lite slingringsmonn når det var på, noe som medførte stor slitasje på bakbremsene

For å rette på dette har BMW gjort systemet tretrinns. I vanlig modus tillates liten hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel før ABS-bremsene begynner å jobbe og eventuelt motoren strupes. Trinn to, du må trykke på knappen og en varsellampe tennes, tillater større hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel.

Ved å holde knappen inne i mer enn tre sekunder deaktiveres hele antispinnsystemet. Vår innvendig mot dette systemet er at i mellommodus blir bilen litt uforutsigbar, men for de fleste vil denne funksjonen gjøre det mulig å kjøre på norsk føre uten å skru av hjelpesystemet helt.

Velkommen

Motor og kjøreegenskaper

Selv om 3-serie har beveget seg mot komfort, er det fortsatt mye kjøreglede igjen i en relativt liten bakhjulstrekker fra Bayern. Svinger ønskes velkommen, og styringen gir fine tilbakemeldinger slik at du kan bruke bilens fine balanse. Også bremsene understreker det sportslige, de er lettdoserte og kraftige.

Testbilen var utstyrt med sportsunderstell (3.080 kroner), som innebærer 15 millimeter senkning og stivere støtdempere. I tillegg er stabilisatorstagene strammet opp. Resultatet øker kjørgleden, men reduserer fremkommeligheten – front spoileren blir lett til snø- og grusplog.

I neste avsnitt kan du lese om plass og komfort.