Motor og kjøreegenskaper

Foran torpedoveggen snurrer samme 2,7-liters dieselmotor med Common-Rail, men ute på veien er forskjellene store.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi starter imidlertid ikke på veien, men i skogen. Og det er ikke mange bakkene som skal til får å gi en av bilene hedersbevisningen skogens konge.

Lavgir på begge

Både Mercedesen og Jeepen har lavgir, men systemet i Jeep Grand Cherokee er langt enklere enn systemet i Mercedes M-klasse. Der Mercedes briljerer med sensorer, datakraft og intelligent fordeling mellom hjulene varter Jeep opp med tre hydrauliske pumper som enkelt sørger for å fordele kreftene mellom for og bakakselen. Ingen av de to bilene har differensialsperrer, men Mercedes hevder at elektronikken hele tiden overfører maksimalt med krefter til det hjulet som har best grep.

Teori og praksis

Og vi betviler ikke at ingeniørene hos Mercedes-Benz har regnet riktig og at teorien stemmer. Likevel ble Mercedesen ydmyket i terrenget. Håpløst ble den stående, mens elektronikkens algoritmer og formler fomlet nyttesløst. Da gikk det bedre med Jeep, selv om også den hadde problemer i bakken. Men det enklere firehjulsdriftssystemet tillot hjulspinn, og med fire slurende hjul kom vi opp bakken uten nevneverdige problemer.

I havsnød

Ute på veien er det også forskjeller på bilene. Ingen av de er sportsbiler, og ingen av bilene gir nevneverdige tilbakemeldinger. Kjører du hurtig gjennom svingene må du dessuten regne med til dels store karosseribevegelser, og det er i første rekke de som fører til at Jeep Grand Cherokee virker noe mer usikker ved hurtig svingkjøring enn hva Mercedesen gjør. Det stivere understellet i Mercedesen greier å holde en viss kontroll over de verste bevegelsene, mens Jeepen duver av gårde som en skøyte i havsnød. Likevel biter begge bilene seg godt fast i underlaget, samtidig som de er relativt forutsigbare. Men Mercedes M-klasse har de beste kjøreegenskapene, og seieren hva gjelder kjøreegenskaper er knusende fordi ML 270 CDi også har ESP standard.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Små forskjeller

Motor og kjøreegenskaper

Under panseret på de to bilene er imidlertid forskjellene mindre. Motorene er de samme og begge yter de 163 hester, samme dreiemoment har de også. Begge motorene stiller nemlig 400 Nm til disposisjon. I ML 270 CDi er kreftene tilgjengelige fra 1.800 til 2.600 omdreininger, det samme gjelder for Jeep. Ute på veien virker likevel Jeep hårfint kjappere enn Mercedesen, men den er mer glupsk på dieselen. På vår testrunde målte vi Jeep til et forbruk på 1,07 liter per mil, mens ML 270 CDi nøyde seg med 0,95 liter per mil.

Lavere forbruk gjør at laurbærene går til Mercedes, men i praksis er det svært liten forskjell på de to.

Testvinnere

  • Testvinner kjøreegenskaper: Mercedes ML 270 CDi

  • Testvinner motor: Mercedes ML 270 CDi
  • Les hvem som vinner den viktige duellen om Plass og komfort.