Motor og kjøreegenskaper

Vi har ved flere anledninger rost kjøreegenskapene på Ford Focus, og med TDCi motoren under panseret kommer de kontante og gode kjøreegenskapene virkelig til sin rett.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I kompaktklassen er det svært få som kan hamle opp med understellet til Ford Focus, men sannheten er at det settes på prøve med den 115 hesters og 250 Nm sterke dieselmotoren som er trygt plassert foran torpedoveggen i Focus TDCi.

For mye krefter?

Spesielt gjelder det på glatt underlag, og det er ikke kjøreegenskapene, men traksjonen det skorter på. Så kraftig er motoren at svært forsiktig omgang med høyrebeinet er strengt påkrevd for at ikke drivhjulene skal rive seg løs fra underlaget. Vi ble imidlertid hjulpet litt på vei fordi vår testbil var utstyrt med anti-spinn, og med denne motoren under panseret er det vanskelig å se 1.700 kroner mer fornuftig brukt.

Underholdning er sikret

Det er sjeldent vi setter oss inn bak rattet i en stasjonsvogn med dieselmotor i denne klassen og lar oss underholde. I Focus TDCi er det nærmest regelen og ikke unntaket. Svingete vei er den reneste fryd noe ikke minst den presise styringen med sine gode tilbakemeldinger sørger for. Også resten av understellet henger uforskammet godt med, og med mindre du provoserer voldsomt er det vanskelig å rive Focus ut av balanse.

280 Nm

Trass i svært gode kjøreegenskaper er det likevel motoren som imponerer mest. Med tanke på at den kun har to ventiler per sylinder og at blokken er av gammelt merke er ytelsene, og ikke minst gangen, til den 1,8-liters store motoren svært bra. Maksimalt dreiemoment er 250 Nm fra 1.800 omdreininger til 4.500 omdreininger ved vanlig kjøring, men når du trenger flere krefter overlader turboen og gir deg 280 Nm.

Villig diesel

Motor og kjøreegenskaper

Det gir en motor som akselererer kraftig nærmest uansett hvilket gir du er i. På svingete vei gir tredje- og fjerdegiret deg ytelser som er en sportsvogn verdig, mens femtegiret fungerer glimrende når lange transportetapper skal forseres. Heller ikke forbruket er høyt. Vi målte det til 0,65 liter per mil ved blandet aktiv kjøring.

Girkassen skuffer

Det skorter med andre ord ikke på krefter i Ford Focus TDCi, men du må holde motoren over 1.500 omdreininger og under 4.000 omdreininger for å nyte godt av kreftene. Nå er ikke det noe problem, for utvekslingen på Focus er høy og sørger for at du slipper den stadige sjaltingen for å finne rett gir. Og det er egentlig like greit. For girkassen tilhører definitivt ikke et av Focus sine glansnummer. Til det er kastene for lange og kassen vel upresis.

Vår Focus var en stasjonsvogn i Trend-utgave. Klikk her for å lese mer om plass og komfort.