Motor og kjøreegenskaper

Nye Fiesta blir tilgjengelig med fire ulike motorer. Vi har stiftet bekjentskap med to av dem og stortrivdes med begge. Men aller mest imponert ble vi over Fiestas kjøreegenskaper.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Både Focus og Mondeo har fått mye ros for sine kjøreegenskaper, blant annet i våre tester. Vi hadde derfor store forventninger til Fiesta - forventinger som faktisk ble innfridd. For denne bilen kjører svært godt. Styringen er både direkte og presis, noe som gjør svingkjøring morsomt.

I tillegg jobber dempere og fjærer godt over både små og store ujevnheter. Vi fikk også inntrykk av at nye Fiesta er en godt sammenskrudd bil. Vi opplevde i hvert fall ingen ulyder fra interiøret.

Ingen garanti

Vi fikk ikke kjørt Fiesta mer enn noen få timer på spanske veger og skal derfor være litt forsiktige med å uttale oss altfor skråsikkert om Fiestas egenskaper. Likevel er vi ganske sikre på at vi vil mene at Fiesta er både sportslig og morsom å kjøre også etter vi har testet bilen i gamlelandet.

Det skal imidlertid nevnes at Fiesta mangler en skikkelig fothviler og at det ble litt trangt for kløtsjfoten. I tillegg er vi overrasket over at Ford ikke har tatt seg råd til å lage dødvinkelsoner i ytterkant av sidespeilene.

Trenger turtall

Fiesta kommer med tre bensinmotorer (se tabell). Vi prøvekjørte 1,4-literen, som yter 80 hestekrefter. Denne motoren passer bilen godt, men trenger litt turtall før den kommer virkelig til sin rett. Men når du først passerer 3.500 o/min blir motoren overraskende frisk, det lille slagvolumet tatt i betraktning, og du har aldri problemer med å holde følge med trafikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flott dieselmotor

Vi fikk også stifte bekjentskap med dieselalternativet, også det en 1,4-liter. Denne nye aluminiums-motoren er det første resultatet av Fords diesel-samarbeid med PSA-gruppen (Peugeot/Citroën). Og dette samarbeidet må ha fungert godt. Den lille dieselmotoren er overraskende sterk og trekker godt helt fra 1.500 til 3.500 o/min. Motoren produserer svært lite vibrasjoner og har en relativt myk gange. Det må nevnes at den utvikler noe dieselstøy på tomgang, men til gjengjeld er den knapt hørbar under kjøring.

Fleksibel

Store deler av vår kjøretur med denne lille dieselmotoren foregikk i svingete oppoverbakker. Men takket være motorens fleksibilitet var vi knapt borti girspaken - den sto godt i tredje gir.

Mens dieselmotorer går som varmt hvetebrød på kontinentet, har vi nordmenn inntil nylig vært relativt skeptiske til å prøve noe annet enn bensinmotor. Dieselmotorer som denne vil helt sikkert påskynde en utvikling som allerede er i gang - diesel-skepsisen avtar.

Ford Fiesta - motorer
1,31,41,61,4 TDCi
DrivstoffBensinBensinBensinDiesel
Ventiler816168
Effekt68 hk80 hk100 hk68 hk
v. o/min5 0005 7006 0004 000
Dreiemoment106 Nm124 Nm146 Nm160 Nm
v. o/min2 8003 5004 0002 000
0-100 km/t15,813,210,614,9
Toppfart158168185164
Forbruk (blandet)0,610,640,660,43

Til Norge i oktober

En av Fiestas antatte hovedkonkurrenter, Volkswagen Polo, lanseres i Norge i disse dager. Nye Fiesta vil imidlertid ikke være på plass hos norske Ford-forhandlere før i oktober. Prisen vil ifølge den norske Ford-importøren starte på omlag 140.000 kroner. Dagens Fiesta begynner på 132.700 kroner.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Ford-nyheter
  • Her finner du våre Ford-tester