Motor og kjøreegenskaper

1,4-litere er ikke lenger fillemotorer som kun duger i mikrobiler. Det har blant andre Toyota sørget for.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Takket være blant annet fire ventiler per sylinder og variable ventiltider, yter nemlig Toyotas 1,4-liter respektable 97 hestekrefter. Det betyr at Toyota har tatt ut nesten like mye effekt fra denne motoren som andre produsenter tar ut fra 1,6-liters motorer.

Det er imidlertid mer enn antall hestekrefter som har betydning for en bilmotor - styrke er minst like interessant. Og når det kommer til dreimoment, klarer motoren selvsagt ikke å holde følge med 1,6-litrene. Motoren yter 130 Nm ved 4.400 o/min, noe som er akseptabelt, men som i praksis merkes ved at motoren er svakere på lave turtall enn det du er vant med fra motorer med noe større slagvolum

Trives med turtall

Motoren trenger med andre ord litt turtall og trives best når den passerer 3.500 omdreininger. Da går det til gjengjeld friskt unna helt til rødmerkingen ved 6.400 o/min. Hvis du tar turtallet i bruk er det fullt mulig å gjennomføre sikre forbikjøringer med denne motoren under panseret. Også akselerasjonen er akseptabel - øvelsen 0-100 går unna på 12 sekunder. Vi målte et bensinforbruk på 0,81 liter per mil ved aktiv blandet kjøring, noe som er godkjent.

Gassresponsen er relativt kvikk, i hvert fall ved høye turtall, og vi trivdes i det hele tatt godt med denne minste Corolla-motoren under panseret. Hvis ditt kjøremønster inkluderer fullastet bil og hyppige langturer, bør du imidlertid vurdere å titte nærmere på 1,6-literen, som koster 12.000 kroner mer.

Problemer med 1. gir

Motor og kjøreegenskaper

Toyota er ikke bare kjent for solide og gode motorer, den japanske bilprodusenten produserer også gode girkasser. Vi ble derfor litt skuffet over Corolla-kassen. Girkulen ligger riktignok godt i hånden og girkassen er i utgangspunktet lettsjaltet. Problemet er at vi enkelte ganger opplevde det som litt problematisk få kassen i 1. gir. Dette kan imidlertid skyldes det faktum at bilen kun hadde gått 100 mil.

Vi opplevde fotbrønnen som litt trang og synes kløtsjpedalen må trykkes svært langt ned før motoren blir frikoblet. Når det er nevnt skal det også sies at kløtsjpedalen er svært lett og at Toyota har gjort plass til en behagelig fothvilerplate.

Lettkjørt

Det kanskje aller mest positive med nye Corolla er de flotte kjøreegenskapene. Som tidligere Corollaer er også denne usedvanlig lettkjørt, noe som blant annet gjør den til en ypperlig bybil. Dempere og fjærer jobber uanstrengt over både fartsdumper, hull og smådumper og det er kun de aller verste vaskebrett-veiene som får bilen ut av fatning.

Trygg og forutsigbar

Motor og kjøreegenskaper

Også styrefølelsen er svært god. Styringen er presis og relativt direkte og du har god følelse med hva forhjulene foretar seg. Dette, kombinert med at bilen oppleves som svært nøytral og velbalansert, gir en behagelig følelse av trygghet. Vi fikk anledning til å teste bilen på snødekte og glatte vinterveger og opplevde aldri at nye Corolla fant på noen sprell. For å få bilen til å logre med halen må du provosere den kraftig og når hekken først kommer oppleves det hele som udramatisk. En liten kontra-bevegelse med rattet er alt som skal til, og bakparten apporterer som en veltrent fuglehund.

Stabil ved nødbrems

Corolla-bremsene er selvsagt av den blokkeringsfrie typen og er også utrustet med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), noe som medvirker til stabil oppførsel ved hard nedbremsing fra høye hastigheter. Bremsene er i tillegg lette å dosere.

Vi ble altså imponert over denne bilens kjøreegenskaper. Like imponert ble vi over det nye Corolla-interiøret. Les mer i kapittelet Plass og komfort.