Motor og kjøreegenskaper

Skepsisen mot små motorer og automatgir gjøres til skamme av en velfungerende Multitronic trinnløs girkasse.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvis du gir full gass drar turtelleren av gårde til der hestekreftene er flest, og blir der helt til du slipper gassen. Begrepet sømløs giring får en helt ny mening, og akselerasjonen er svært effektiv motorstyrken tatt i betraktning.

Multitronic

Bortsett fra tendenser til somling ved igangsetting fungerer Audis trinnløse girkasse svært godt. Audis valg av liksomutveksling virker fornuftig. Girmønsteret er som på vanlige automatgirkasser, et spor for retningsbestemmelse og trinnløsgiring, og et spor for manuelle girskift.

Testbilen var utstyrt med et tiptronic sportsratt (4.460 kroner) der giringen kunne styres fra rattet med trykknapper. Det begynner å bli ganske vanlig, men dette ekstrautstyret viste med en liten detalj hvor gjennomtenkt denne girkassen er fra Audis side.

Ved nedgiring fra rattet holdt girkassen denne posisjonen lenge hvis du ikke rørte gasspedalen. Dette var til god hjelp som motorbrems mellom bakkar og berg. Hvis du derimot går på gassen tar det kort tid før girkassen går tilbake til automatmodus. Det gir en fin kjøreflyt ved at ”milde” nedgiringer før en sving kan erstatte bruk av bremsepedalen – noe passasjerer pleier å sette pris på.

Duger

Den nye 2-literen yter 130 hestekrefter ved 5.700 o/min. Dreimomentet på 195 newtonmeter finner vi ved 3.300 o/min. Dette er akseptable ytelser fra en moderne motor. I bruk føles motoren mer som tilstrekkelig enn som sprek.

Motor og kjøreegenskaper

0,85 l/mil brukte vi ved blandet kjøring, og det overrasket positivt. Det er lett for å bli litt høyere forbruk med en automatisk girkasse, både av tekniske årsaker og på grunn av kjørestil. I oppgitte forbrukstall er forbruket i praksis likt i A4 med manuelt gir og med Multitronic. Dette er, sammen med ytelsene, kanskje den trinnløse girkassens aller sterkeste side.

Sportslig

Audi A4 er ment å gi en sportslig kjøreopplevelse, og det gjør den. Den er stiv nok, og har veigrep i massevis. Derfor er det litt synd at styrefølelsen ikke er helt i klassetoppen.

På de vinterhjulene som satt på testbilen var komforten i behold. Hvis bilen blir provosert, enten i kurver eller dumper, oppfører den seg imponerende verdig. Returdempingen fungerer svært godt, og understellet er raskt klar for nye utfordringer.

Elektronisk stabilitetskontroll (ESP) er standard, og fungerer effektivt. På dårlig brøytete vinterveier opplevde vi å måtte kjøre uten ESP fordi den stresset unødig til tross for at det ikke gikk faretruende fort.

Forutsigbarheten er på plass ved at Audi A4 sier ifra med forhjulsskrens hvis det går for fort, men den kommer fort med bakenden hvis signalene ikke taes alvorlig. Hovedinntrykket er allikevel at A4 Avant er en godt balansert familiebil med en klar sportslig innretning.

Kraftige bremser

Bremsene stopper A4 effektivt og sikkert, men de tar litt tid å venne seg til fordi pedalen er relativt følsom. ABS-bremsene samarbeider gjennom ESP-systemet med mange trebokstavers-funksjoner. ASR står for antispinn, og med EDS menes elektronisk differensialbrems. De to sistenevnte er gode venner å ha på vinterføre. Audi A4 er i tillegg utstyrt med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD).

Plass og komfort kan du lese om her.