Motor og kjøreegenskaper

Stikkord for firehjulstrekk i denne biltypen er fremkommelighet, ikke kjøreglede. Nissan X-trail har et system av den ærlige typen.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nissan X-trail har til vanlig forhjulsdrift. Auto-knappen på dashbordet sørger for at bakhjulene av og til hjelper til med fremkommeligheten. Med Lock-knappen inne vil fordelingen mellom akslingene være konstant.

I praksis

Nissan X-trail vil, med fornuftig dekkvalg, ha fullgod fremkommelighet under de fleste forhold med kun drift på forhjulene. Drivstoffkostnadene holdes dessuten nede. Fordi hjelpen fra bakhjulene ikke er helt forutsigbar vil kjøring på glatt føre kun bli tilstrekkelig defensiv med drift bare på forhjulene. Da oppfører X-trail seg pent og forutsigbart.

I og med at det hender noen glemmer å måke Europaveiene her i landet finnes nok av anledninger til å bruke auto-funksjonen i systemet. Da er du sikret bedre stabilitet. For de krevende oppgavene kan kraftfordelingen låses, med det blir kreftene distribuert mellom for- og bakaksel i et fast forhold (57/43 foran/bak).

Sterk

Den sterke dieselmotoren gjør at lavgir ikke savnes i like stor grad som i bensinbilene i klassen. Slagvolumet på 2,2-liter gir 114 hestekrefter ved 4.000 o/min, og et dreimoment på 270 Nm (Newtonmeter) ved 2.000 o/min. En fin ting med denne common rail-dieselmotoren er at den ikke har noen bråslutt på kreftene, den kan strekke ut til godt over rødmerkingen om det skulle føles nødvendig på vei gjennom girene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Seks trinn

Motor og kjøreegenskaper

Nissan har valgt å stille seks gir til disposisjon for dieselmotorens utfoldelse. Girkassen er spesielt lettsjaltet og presis, og har akkurat passe med mekanisk motstand. Utvekslingen kler bilen og den naturlige kjørestilen, og passer godt for norske forhold med sjette gir som motorveigir med krefter tilgjengelig. Noen vil kanskje synes at kløtsjpedalen er litt hard i bruk, kanskje særlig i bykjøring. Også styringen er på den tunge siden, men den er presis og gir greie tilbakemeldinger om hva forhjulene holder på med.

Gode kjøregenskaper

Nissan X-trail ligner mer på en vanlig bil i kjøreegenskapene enn på sine konkurrenter. På veien føles X-trail som en litt tung forhjulsdrevet bil på godt og vondt, den er blant annet ikke helt lett å lokke med på svingeleken. Mye av forklaringen til at X-trail ikke lider i samme grad som konkurrentene av høyt tyngdepunkt er at den er relativt stiv. Den krenger lite, og har ikke så lang fjæringsvei ved vanlig kjøring.

Bremsene er utstyrt med elektronisk bremsekraftfordeling og automatisk bremsekraftforsterker. Det er skivebremser på alle hjul. Bremsene føles ikke spesielt kraftige, og kan være litt vanskelig å dosere under forskjellige forhold.

Gode kjøreegenskaper, og fin motor er konstatert – nå er det på tide å ta en titt på plass og komfort.