Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke lange panseret på Volkswagen Polo, men det skjuler en motor med et stort hjerte.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volkswagen Polo 1,2 Trendline er ikke bilen man ypper til duell i lyskryssene med, trass i at sportssetene nok gir enkelte assosiasjoner. I denne bilen er nok likevel sportssetenes misjon mer komfort enn å holde deg fast i et jerngrep rundt svingene. For det er jo tross alt begrenset hvor hårete en bil med en liten tresylindret motor kan bli.

Fleksibel motor

For spesifikasjonene er langt fra å gi bilentusiaster tanker om LeMans eller Nordschleife på Nürburgring. Men for å transportere deg og dine fra A til B er de 65 hestene, og dreiemomentet på 112 Nm ved 3.000 omdreininger, mer enn tilstrekkelig. Faktum er nemlig at Polo med 1,2-literen under panseret fint kan kjøres uten at turtellernålen hele tiden må slikke rødfeltet, og uten at du til stadighet trenger å vispe rundt blant girkassens tannhjul. Ved langkjøring er nemlig motoren behagelig fleksibel, men ønsker du rapid progresjon blir bildet noe annet. Da er du avhengig av å spille på hele registeret – noe som også er uproblematisk fordi støydempingen mot motoren er god.

Fin girkasse

En annen positiv overraskelse er girkassen. Ikke bare er den presis, den er også smørmyk i bruk – og kastene er korte. Dermed blir bykjøring – hvor girskiftene ofte er mange – en behagelig opplevelse. Med til komforten bidrar også den lette og fint doserbare kløtsjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sparsom

Det er selvsagt begrenset hvor mye bensin som får plass i hvert forbrenningskammer på en så liten motor som er plassert foran torpedveggen i denne bilen. Og det reflekteres også i forbruksmålingene. Ved blandet aktiv kjøring målte vi et forbruk på 0,65 liter per mil – hvilket er lavt med tanke på at vi slett ikke anla noen ambisjoner om å kjøre spesielt økonomisk.

ESP redder dagen

Motor og kjøreegenskaper

Ute på veien overrasker imidlertid Polo, og spesielt tydelig blir det på glatt vei. For skrur du av det elektroniske stabilitetsprogrammet, som for øvrig er standard, skal du ikke provosere bilen nevneverdig før understyring går over til å bli overstyring. Og relativt kort akselavstand gjør i tillegg sitt til at Polo kan snu seg relativt hurtig. Når det er sagt skal det i tillegg nevnes at det aldri er noe problem å holde Polo i tøylene, og til dens fordel taler også det faktum at bilen er svært forutsigbar og lett å rette opp. I praksis blir dette likevel ikke noe problem. For gjør du slik ingeniørene har tenkt gjør du ikke som oss, da lar du ESP være aktivert – og du belønnes med en bil som er lettkjørt og svært stabil. Også på motorvei er Polo et hyggelig bekjentskap. Retningsstabiliteten er god, selv på partier med dype hjulspor.

Og det leder oss inn på komfortbiten av nye Polo. Mer om det finner du her.