Motor og kjøreegenskaper

110 hestekrefter er akkurat passe i en stasjonsvogn på denne størrelsen. Lettkjørt og noenlunde kvikk må vi også si at den er.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du trenger ikke lengre en toliters motor får å få fart på en kompakt familiestasjonsvogn. Fire ventiler per sylinder og variable ventiltider er med på å gjøre motorer med beskjedent slagvolum til holdbare drivkilder for familiebiler

1.6 liter

Corolla stasjonsvogn finnes også med en bensinmotor med 97 hestekrefter. Selv om vi kun har kjørt denne motoren i kombikupeutgaven, er vi forholdsvis sikre på at vi ville spandert 12.000 kroner ekstra for å få 13 hestekrefter og 20 newtonmeter ekstra. Selv med denne motoren er det ikke så mye å hente på lave turtall, makismalt dreiemoment oppnås ved 4.800 omdreininger og motoren er ellers ikke noe videre arbeidsvillig under 3.000 omdreininger.

Turtall kreves…

…og kan brukes. Det er ikke noe problem å bruke hele registeret frem til rødmerkingen. Forbikjøringer kan gjøres unna på en sikker måte og du føler egentlig ikke at du mangler så forferdelig mye. Akslerasjonen fra 0-100 kilometer i timen er ikke så veldig relevant i denne sammenhengen, men du skal klare øvelsen på 10,2 sekunder. Det holder i lange baner. Corolla er heller ikke tørst med tanke på at vi aldri hadde i tankene å kjøre økonomisk. Vi brukte 0,84 liter per mil på aktiv blandet kjøring og er fornøyd med det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Friskus

Motor og kjøreegenskaper

Vi mener ikke at det er GTI-egenskaper som preger Corolla 1.6 mest, men gassresponsen er svært god, og det er arbeidslyst å spore fra den 110 hestekrefter sterke motoren. Selv med fire personer i bilen opprettholdt bilen sin muntre fremdrift. Hvis vi skal peke på noe negativt må det være at bakenden på bilen føles veldig lett, samtidig som den har en tendens til å understyre.

Ingen overraskeleser

Det er få negative egenskaper å spore, og hovedinntrykket av kjøreegenskapene i Corolla er svært godt. Den er i høyeste grad lettkjørt, og bykjøring er nok det Corolla er best til. Den er oversiktelig og enkel å håndtere. Giringen går greit, og rattet dreies rundt med et minimum av krefter. Den vertikale bagasjeluken gjør lukeparkering enklere og Corolla er også oversiktelig fremover.

For deg som kjører mye å liker biler som gir tilbakemeldinger om hva hjulene beskjeftiger seg med, er Corolla et godt alternativ. Vi kjørte mye på alle typer underlag, blant annet på svært glatte og isete veier. Corolla overbeviste på alle typer underlag. Retningsstabiliteten er det heller ingen ting å utsette på.

Selv om motor og kjøreegenskaper er viktig, er det også andre elementer som er viktig for små stasjonsvogner. Plass og komfort finner du mer om på denne lenken.