Motor og kjøreegenskaper

Intet nytt under panseret, der finner du en velkjent 1,8-liter på 116 hestekrefter. Det er ikke den som har gjort nye Primera mer komfortabel.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mykere fjæring gir høyere komfort. Det kan også lett medføre dvaskere kjøreegenskaper.

17 tommer standard

Likte du kjøregenskapene til gamle Primeraen blir du nok mest fornøyd med en ny Primera med det sportslige utstyrsnivået Tekna. Det medfører for kjøreegenskapenes del kun større og hardere dekk, men de er til god hjelp i dagens modell som er noe mykere. Bortsett fra tendenser til sporing er komforten fullt ut akseptabel.

Styringen er presis med hastighetsavhengig servostyring, og det er god nok balanse i Nissan Primera til at den er morsom å kjøre. I tillegg er den forutsigbar ved at som regel er forhjulene som begynner å skrense først.

Velkjent motor

Støynivået på 1,8 literen er høyt når motoren presses. 116 hestekrefter ved 5.600 o/min og 163 Newtonmeter ved 4.000 o/min antyder at den må presses relativt ofte. Selv om motoren er fleksibel, må du langt opp i turtall for finne krefter til for eksempel forbikjøring. I vanlig marsjfart er ikke støynivået noe problem.

Motor og kjøreegenskaper

0-100 km/t sørger 1,8-literen at går unna på 11,9 sekunder. Lillebroren på 1,6-liter gjør samme øvelsen syv tideler av et sekund tregere, og vår erfaring er at det ikke er ytelser men komfort og lydnivå som er hovedforskjellen på de to motorene.

Ikke den beste

Nissan har noen girkasser som er svært presise og lettsjaltete. Den femtrinns girkassen som sitter i Primera 1,8 er ikke blant dem. Selve girskiftet er greit nok, det er mest sjalteveiene som ikke imponerer. Utvekslingen passer godt til motoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stopper

De fire ventilerte skivebremsene i Nissan Primera har mange gode hjelpere for å sørge for kortest og mest mulig kontrollert oppbremsing. En bremsekraftforsterker sørger for maksimal bremsekraft uten fullt pedaltrykk, og kreftene fordeles elektronisk. I praktisk bruk fungerer de blokkeringsfrie bremsene godt.

I neste avsnitt handler det om plass og komfort.