Motor og kjøreegenskaper

Snakk med en bilentusiast og nevn at bilen din har 90 hester. Begynn så å snakk om kjøreglede. Og legg merke til bilentusiastens ansiktsuttrykk.

Motor og kjøreegenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ikke mer enn 90 hester i Honda Civic 1,4iS. Likevel hadde vi vansker med å la svingete småveier i fred. Gang på gang tok vi den lengste veien mellom A og B – og gang på gang lot vi ørene stoppe smilet fra å møtes et sted på bakhodet.

90 hester?!

Og det til tross for at Honda Civic 1,4iS ikke har Honda sine variable ventiltider, V-TEC. For motoren er en høyst ordinær 1,4-liter med fire ventiler per sylinder, 90 hester og 130 Nm i dreiemoment. Selvsagt gjør ikke det bilen til noen vinner ut fra lyskryss, eller til en lavtflyvende landeveisrakett. Men motoren er fleksibel, og bittet når turtelleren nærmer seg rødmerkingen er slett ikke blant de verste i klassen. Fordelen med en relativt liten stall under panseret er imidlertid forbruket. Etter svært aktiv blandet kjøring målte vi et forbruk så lavt som 0,67 liter per mil.

Fin girkasse

Motor og kjøreegenskaper

For det er lett å la seg rive med. Ikke minst fordi understellet fortjener svinger, men også fordi motoren nødvendigvis må ha turtall for å få jobben gjort. Og det er egentlig en glede. Utradisjonelt finner du nemlig girspaken montert på midtkonsollen på dashbordet. Så nært sitter den at du nesten når den uten å ta hendene vekk fra rattet. Hvilket gjør den ekstremt lett tilgjengelig, og flittig brukt. Glede brakte også det faktum at Honda også i Civic har tatt girskiftet på alvor. Girkassen er lettsjaltet og presis til det ekstreme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høy trivselsfaktor

Med en stadig strøm av skilt som varsler om svingete vei er trivselsfaktoren høy. Direkte styring, fine tilbakemeldinger og et understell som er like truende til å finne på sprell som Kong Harald er truende til å forlate manus under nyttårstalen, sørger for kjøreegenskaper på den underholdende og trygge siden. Presser du Civic inn i en sving signaliserer den ved en forsiktig understyring. Hører du ikke etter blir understyringen kraftigere, og gjør du noe regelrett tåpelig – som å slippe gassen og gi et kast med rattet samtidig – er resultatet nesten kjedelig. En liten ustabilitet i bakvognen er alt som merkes. Trenger vi å opplyse om at bilen også ved brems er svært stabil?

Lavere og med sportsseter

Sammenliknet med fem-dørs utgaven av Civic er utgaven med tre-dører lavere, har andre seter og ti centimeter lavere akselavstand. Ikke bare gir det bilen lavere tyngdepunkt, det bidrar også til at det er mindre bil som skal dreies rundt sin egen akse. Utvilsomt er tre-dørs utgaven mer sportslig, noe som også bygges opp av sportssetene som er standard. Vi lar deg lese mer om både seter og interiør her.